Page 81 - Zadravec Šedivy, N., in V. Poštuvan, ur. 2022. Samomorilno vedenje mladostnikov. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 81
grami usposabljanja vratarjev sistema tako pomembno vplivajo na odnos učiteljev, nji-
hovo znanje in sposobnost prepoznavanja potencialno samomorilnih učencev (Nadeem
idr., 2011). Z informiranjem in nudenjem strokovne podpore v okviru projekta A (se) šte-
kaš?!? naslavljamo te potrebe šol in tako pripomoremo h krepitvi varovalne mreže.
Izobraževanje vratarjev sistema (Wyman idr., 2008, Wasserman idr., 2010) zajema kombi-
nacijo interaktivnih predavanj in informativnih zloženk Stiske in samomorilno vedenje mla-
dostnikov: preprečevanje samomorilnega vedenja v šolskem okolju (Poštuvan idr., 2018),
ki jih vratarji sistema prejmejo. Vratarje sistema izvajalci projekta A (se) štekaš?!? izobra-
žujejo o mladostniških stiskah, mitih in resnicah o duševnem zdravju in samomorilnem ve-
denju in o oblikah pomoči, ki so na voljo.
Vratarji sistema so vključeni v izobraževanje, ki vključuje naslednje vsebine:
• splošne informacije o samomorilnem vedenju v Sloveniji,
• mite in resnice o samomorilnem vedenju,
• dejavnike tveganja za razvoj samomorilnega vedenja pri mladostnikih in varovalne
dejavnike,
• sprožilci in znaki samomorilnih stisk,
• možnosti preventivnega delovanja,
• možnosti za iskanje pomoči v primeru stiske.
Dodatno se na izobraževanju za učitelje poglobi tudi znanje o tem, kako v primeru stiske
pri mladostnikih ustrezno ukrepati, torej na kakšen način se z mladostnikom pogovoriti.
Poudarek je na interaktivnem delu in razvijanju kompetenc. Izobraževanje za učitelje in dru-
ge delavce šole tudi priložnost, da delijo svoje izkušnje, vprašanja in dileme.
V okviru aktivnosti, namenjenih vratarjem sistema, pa projekt A (se) štekaš?!? dodatno za-
jema tudi delo s šolsko svetovalno službo, kar vključuje:
• možnost dodatnih posvetov o vprašanjih, vezanih na samomorilno vedenje in prepre-
čevanje samomora pri mladostnikih;
• oporo pri spremljanju mladostnikov, ki so bili prepoznani kot mladostniki s poveča-
nim tveganjem za razvoj težav v duševnem zdravju;
• podporo v primeru smrti učenca ali dijaka zaradi samomora.
Izobraževanje staršev
Podpora družine, ki zajema vključenost staršev, povezanost, toplino in skupno preživljanje
časa se je izkazala za pomemben varovalni dejavnik v obdobju mladostništva (Hooven idr.,
79
hovo znanje in sposobnost prepoznavanja potencialno samomorilnih učencev (Nadeem
idr., 2011). Z informiranjem in nudenjem strokovne podpore v okviru projekta A (se) šte-
kaš?!? naslavljamo te potrebe šol in tako pripomoremo h krepitvi varovalne mreže.
Izobraževanje vratarjev sistema (Wyman idr., 2008, Wasserman idr., 2010) zajema kombi-
nacijo interaktivnih predavanj in informativnih zloženk Stiske in samomorilno vedenje mla-
dostnikov: preprečevanje samomorilnega vedenja v šolskem okolju (Poštuvan idr., 2018),
ki jih vratarji sistema prejmejo. Vratarje sistema izvajalci projekta A (se) štekaš?!? izobra-
žujejo o mladostniških stiskah, mitih in resnicah o duševnem zdravju in samomorilnem ve-
denju in o oblikah pomoči, ki so na voljo.
Vratarji sistema so vključeni v izobraževanje, ki vključuje naslednje vsebine:
• splošne informacije o samomorilnem vedenju v Sloveniji,
• mite in resnice o samomorilnem vedenju,
• dejavnike tveganja za razvoj samomorilnega vedenja pri mladostnikih in varovalne
dejavnike,
• sprožilci in znaki samomorilnih stisk,
• možnosti preventivnega delovanja,
• možnosti za iskanje pomoči v primeru stiske.
Dodatno se na izobraževanju za učitelje poglobi tudi znanje o tem, kako v primeru stiske
pri mladostnikih ustrezno ukrepati, torej na kakšen način se z mladostnikom pogovoriti.
Poudarek je na interaktivnem delu in razvijanju kompetenc. Izobraževanje za učitelje in dru-
ge delavce šole tudi priložnost, da delijo svoje izkušnje, vprašanja in dileme.
V okviru aktivnosti, namenjenih vratarjem sistema, pa projekt A (se) štekaš?!? dodatno za-
jema tudi delo s šolsko svetovalno službo, kar vključuje:
• možnost dodatnih posvetov o vprašanjih, vezanih na samomorilno vedenje in prepre-
čevanje samomora pri mladostnikih;
• oporo pri spremljanju mladostnikov, ki so bili prepoznani kot mladostniki s poveča-
nim tveganjem za razvoj težav v duševnem zdravju;
• podporo v primeru smrti učenca ali dijaka zaradi samomora.
Izobraževanje staršev
Podpora družine, ki zajema vključenost staršev, povezanost, toplino in skupno preživljanje
časa se je izkazala za pomemben varovalni dejavnik v obdobju mladostništva (Hooven idr.,
79