Page 52 - Kroflič, R., S. Rutar in B. Borota, ur. 2022. Umetnost v vzgoji v vrtcih in šolah: projekt SKUM. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 52
ja Rutar, Jana Kalin, Anna Kožuh in Bogdana Borota

Brown (2011), prostor, ki je resnično odprt za domišljijo, nastane šele takrat,
ko so za nas bolj kot učinkovitost, rezultati in odgovori pomembni eksperi-
mentiranje, igra ter vprašanja.

Dejstvo je, da ne moremo spregledati družbenih struktur, kulturnih norm
in pričakovanj, predvsem z vidika zagotavljanja psihološkega blagostanja so-
človeka v skupnem bivanju. Umetnost s svojo transformativno močjo, ki je
ni mogoče kontrolirati, težko jo je tudi empirično preučevati, pa vzpostavlja
nova – dejansko sama v sebi odprta – učna okolja za razvoj domišljije, intu-
icije in ustvarjanja. V okviru projekta SKUM smo prepoznali štiri ključna na-
čela, ki to tudi omogočajo. Verjamemo, da pot do zagotavljanja umetnosti v
vzgoji kot esencialnem elementu razvoja osebnosti posameznika in družbe
predstavljajo: (1) participacija vseh vključenih v vzgojo pri načrtovanju, izva-
janju, evalviranju, (2) povezovanje (odprtost in vključenost) ter skupnost kot
oblika povezanosti, (3) omogočanje intuicije, uvida, doživljanja, spoznavanja
in ustvarjanja ter (4) raznolikost in neposrednost umetniških izkušenj ter av-
tentičnost okolij. Povezanost vseh štirih načel, ki smo jih prepoznali v pro-
jektu SKUM, je pogoj za vzpostavljanje spodbudnega, odprtega in inovativ-
nega učnega okolja v kulturno-umetnostni vzgoji oziroma vzgoji v umetnosti
kot osrednji obliki razvoja osebnosti ter povezovanja spoznavne, čustvene in
domišljijske dimenzije v sporazumevalnih procesih sprejemanja ter izražanja.

Literatura

Bamberger, J. 2000. Developing Musical Intuitions. New York in Oxford: Oxford
University Press.

Bateson, G. 1972. Steps to the Ecology of Mind. New York: Ballantine.
Bauman, Z. 2001. »Consuming Life.« Journal of Consumer Culture 1 (1): 9–29.
Berlot Pompe, U. 2017. »Intuicija in subliminalno v sodobni umetnosti.« Likovne

besede: revija za likovno umetnost = Artwords 106:3–15.
Biesta, G. 2015. »What is Education For? On Good Education, Teacher Judge-

ment, and Educational Professionalism.« European Journal of Education 50
(1): 75–87.
Borota, B. 2020. »Artistic Expression of Experiences after Listening to Music.«
V Interdisciplinary Perspectives in Music Education, ur. J. Žnidaršič, 101–119.
Hauppauge, NY: Nova Science.
Borota, B., in S. Rutar. 2022. »Spoznanja projekta SKUM pri bogatenju kulturno-
umetnostne vzgoje in načrtovanju kurikularnih sprememb v slovenskih
vrtcih in šolah.« V Razvijanje sporazumevalne zmožnosti s kulturno-umet-
nostno vzgojo: zbornik povzetkov zaključne konference projekta SKUM; Ko-
per, 20. maj 2022, ur. B. Borota, V. Geršak, D. Štirn, P. Štirn Janota in K. Česnik,
16. Koper: Založba Univerze na Primorskem.

52
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57