Page 47 - Kroflič, R., S. Rutar in B. Borota, ur. 2022. Umetnost v vzgoji v vrtcih in šolah: projekt SKUM. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 47
Spodbudno, odprto in inovativno učno okolje kulturno-umetnostne vzgoje

1.
Načrtovanje
(na podlagi refleksije
dokumentacijskega
materiala, ki poteka v sode-
lovanju otrok in odraslih,
pobud in značilnosti otrok,
kurikuluma) s hkrat-
nim načrtovanjem
evalvacije

Slika 1 3. 2.
Refleksija Realizacija
Opredelitev in evalvacija na procesov učenja in
pedagoškega procesa podlagi dokumen- poučevanja ter sprotno
tacijskega gradiva dokumentiranje

meznika usmerja v spontan, neracionalen odziv na določene dogodke ali si-
tuacije. Je sposobnost razumevanja dogodkov in presojanja resničnosti brez
zavestnega razmišljanja (Berlot Pompe 2017, 4). Izgrajuje se na osnovi izku-
šenj, ki jih pridobivamo tudi na nezavedni ravni (Bamberger 2000). Pri tem
imajo pomen enkratni doživljajski in spoznavni dogodki ter drugi dejavniki
spodbudnega učnega okolja, kot so varnost, odnosi, spoštovanje in interak-
tivnost dogajanja. Pomen in smisel dobi v spoznavnem in doživljajskem kon-
tekstu z omogočanjem izkušnje vživljanja v različne vloge/identitete (arheo-
loga, umetnika, režiserja). Pri tem je ključen pogoj za razvoj intuicije izkušnja
v avtentičnih (pristnih, neposrednih) okoljih (Ceppi in Zini 2003).

Proces ustvarjanja se odvija kot dejavnost/izkušnja, ki izhaja iz intuitivnih
mentalnih procesov, saj se pogosto ne zavedamo tega, kar delamo in zakaj to
delamo (Duchamp v Berlot Pompe 2017). Pri otroku ta proces razumemo kot
uporabo znanja in spretnosti v novih okoliščinah oziroma kot proces obliko-
vanja materiala na drug način.

V spodbudnem učnem okolju se na ravni intuicije odvijajo tudi poustvar-
jalni procesi recepcije (podoživljanja) umetnine in umetniške izkušnje dru-
gega (umetnika). Slednje je omogočeno: (1) v sproščenem in zaupljivem oko-
lju, (2) v neposrednem stiku otroka z umetniško izkušnjo, umetnino in (3) z
vživljanjem v umetniško izkušnjo drugega.

Soočenje z umetniško izkušnjo spodbudi doživljajske in asociativne pro-
cese (Borota 2020). Doživljajske procese prepoznamo v svojem razpoloženju,

47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52