Page 137 - Lazar, Irena. 2022. Pogled skozi steklo / A Look Through the Glass. Koper: Založba Univerze na Primorskem. Libri universitatis hereditati, 1
P. 137
predmetih za vsakodnevno uporabo (novci, n. št. Omenjene upodobitve na novcih, gemah in dr agoceno dar ilo iz egipta – r imsk a steklenica s ptuja, izdelek gr averjev iz aleksandr ije 137
geme, posodje). ptujski steklenici pa kažejo, da je ostal na vrhu
zgradbe morda še dlje, celo do 2. stol.
Okrog leta 1700 je znani umetnik Fischer
von Erlach po opisu iz. 12. stol. izdelal idealno ***
ali, bolje rečeno, domišljijsko rekonstrukcijo te Za konec nam ostaja še vprašanje, kako je dra-
zgradbe (Empereur 2004, 86). Zelo natančno je gocena steklenica prispela do Petovione? Grobna
zapise in druge vire o svetilniku konec 19. stol. arhitektura skupaj s pridatki dokazuje visok so-
preučil Herman Thiersch. Devet let je preživel v cialni položaj pokojnega. V Petovioni, naselju, ki
Egiptu in nato objavil knjigo o svetilniku s Faro- je v 2. in 3. stol. cvetelo kot največje rimsko mes-
sa (Antike Islam und Occident – ein Beitrag zur to na območju današnjega slovenskega prostora
Architekturgeschichte, 1909). Njegove risbe kaže- (Horvat idr., 2003, 153–190), so prav gotovo žive-
jo zgradbo v različnih fazah razvoja in propada, li premožni predstavniki tako civilnega kot voja-
od začetka 3. stol. do osmanskega obdobja, ko je škega upravnega sloja, ki so jih življenjske usode
v letih ok. 1477–80 sultan Kait Bey objekt pre- gnale na vse strani imperija, po drugi strani pa so
zidal v utrdbo z enakim imenom. Thierscheve bili dovolj premožni, da so si lahko privoščili vse,
risbe so bile osnova za številne nadaljnje študije kar je bilo v določenem obdobju modno in je po
(Pfrommer 1999, 10, Abb. 8a–c). svoje dokazovalo njihov visok družbeni položaj.
Nakup ali naročilo izdelka, izdelanega v majhni
O upodobitvah svetilnikov v antiki je pisal seriji, brez dvoma sodi v ta kontekst. Grobni in-
tudi Reddé (1979, 845–856). Ugotavlja, da so si ventar s Ptuja gotovo izstopa zaradi velike kako-
umetniki kot po navadi pri upodobitvah dovo- vosti priloženih steklenih predmetov (Lazar in
lili veliko svobode, še posebej ko je šlo za detajle. Tomanič Jevremov 2000, 195, tab. 1), ki večino-
S primerjavo upodobitev svetilnika iz Aleksan- ma sodijo v drugo polovico 2. stol., v skrajnem
drije na novcih in drugih predmetih ugotavlja, primeru na začetek 3. stol. Izjema je kantharos z
da zadnja etaža verjetno ni imela kupolaste stre- okrasom v visokem reliefu, ki je značilen primer
he, in zavrača Thierschevo rekonstrukcijo tega prežitka oz. pridatka kot družinske (?) dediščine
dela svetilnika, saj naj bi nastala brez prave pod- in sodi glede na okras v 1. stol.
lage. To naj bi bilo smiselno tudi zaradi ognja,
ki je gorel na vrhu in bi povsem uničil tako obli- Stekleni izdelki z brušenim in graviranim
kovano arhitekturo. Po njegovem mnenju je bil okrasom so bili namenjeni socialni in ekonom-
osmerokotni del, ki je stal na prvi etaži, pravza- ski eliti rimskega časa. Počasno in natančno
prav odprta arhitektura s kolonado oz. stebri, v delo, umetniški dar, ki ni bil dan vsakomur, ob-
kateri je gorel ogenj, pokrit pa je bil s podijem, rtna spretnost, pridobljena z izkušnjami, in stal-
na katerem je na podstavku dominiral orjaški na skrb, da se krhka posoda ne zdrobi pod pre-
kip (Reddé 1979, 869, slika 9: 3). Tritoni na prvi hudim pritiskom brusnega koleščka, vse to je
etaži, s svojimi piščalmi iz školjk, pa naj bi ime- vplivalo na visoko končno ceno figuralno okra-
li več namenov; eden za zvočne signale ladjam v šenega izdelka. Posebno vrednost je predstavljala
primeru megle, drugi je oddajal zvočni signal za prav lepota okrasa.
merjenje časa in se je oglašal ob vsaki polni uri,
tretjega pa so uporabljali kot opozorilni signal v Da je šlo pri steklu z brušenim okrasom za
primeru nevarnosti oz. sovražnega napada (Red- statusni simbol, so pokazale analize poznorim-
dé 1979, 870; Pfrommer 2005, 684). Kip Zevsa skih grobišč in grobnih pridatkov na območju
Soterja, simbola dinastije Ptolemajcev, je bil pos- Kölna. Pokazalo se je, da so za najbogatejše gro-
tavljen na svetilnik ob koncu gradnje oz. kmalu bove poleg dragocenega nakita in bronastih
zatem in je dominiral kot osrednje božanstvo na izdelkov značilni prav pridatki steklenih po-
vrhu svetilnika najmanj do konca vlade te dina- sod z brušenim okrasom in s figuralnimi moti-
stije ter ustanovitve rimske province leta 30 pr. vi (Friedhoff 1989, 45).
geme, posodje). ptujski steklenici pa kažejo, da je ostal na vrhu
zgradbe morda še dlje, celo do 2. stol.
Okrog leta 1700 je znani umetnik Fischer
von Erlach po opisu iz. 12. stol. izdelal idealno ***
ali, bolje rečeno, domišljijsko rekonstrukcijo te Za konec nam ostaja še vprašanje, kako je dra-
zgradbe (Empereur 2004, 86). Zelo natančno je gocena steklenica prispela do Petovione? Grobna
zapise in druge vire o svetilniku konec 19. stol. arhitektura skupaj s pridatki dokazuje visok so-
preučil Herman Thiersch. Devet let je preživel v cialni položaj pokojnega. V Petovioni, naselju, ki
Egiptu in nato objavil knjigo o svetilniku s Faro- je v 2. in 3. stol. cvetelo kot največje rimsko mes-
sa (Antike Islam und Occident – ein Beitrag zur to na območju današnjega slovenskega prostora
Architekturgeschichte, 1909). Njegove risbe kaže- (Horvat idr., 2003, 153–190), so prav gotovo žive-
jo zgradbo v različnih fazah razvoja in propada, li premožni predstavniki tako civilnega kot voja-
od začetka 3. stol. do osmanskega obdobja, ko je škega upravnega sloja, ki so jih življenjske usode
v letih ok. 1477–80 sultan Kait Bey objekt pre- gnale na vse strani imperija, po drugi strani pa so
zidal v utrdbo z enakim imenom. Thierscheve bili dovolj premožni, da so si lahko privoščili vse,
risbe so bile osnova za številne nadaljnje študije kar je bilo v določenem obdobju modno in je po
(Pfrommer 1999, 10, Abb. 8a–c). svoje dokazovalo njihov visok družbeni položaj.
Nakup ali naročilo izdelka, izdelanega v majhni
O upodobitvah svetilnikov v antiki je pisal seriji, brez dvoma sodi v ta kontekst. Grobni in-
tudi Reddé (1979, 845–856). Ugotavlja, da so si ventar s Ptuja gotovo izstopa zaradi velike kako-
umetniki kot po navadi pri upodobitvah dovo- vosti priloženih steklenih predmetov (Lazar in
lili veliko svobode, še posebej ko je šlo za detajle. Tomanič Jevremov 2000, 195, tab. 1), ki večino-
S primerjavo upodobitev svetilnika iz Aleksan- ma sodijo v drugo polovico 2. stol., v skrajnem
drije na novcih in drugih predmetih ugotavlja, primeru na začetek 3. stol. Izjema je kantharos z
da zadnja etaža verjetno ni imela kupolaste stre- okrasom v visokem reliefu, ki je značilen primer
he, in zavrača Thierschevo rekonstrukcijo tega prežitka oz. pridatka kot družinske (?) dediščine
dela svetilnika, saj naj bi nastala brez prave pod- in sodi glede na okras v 1. stol.
lage. To naj bi bilo smiselno tudi zaradi ognja,
ki je gorel na vrhu in bi povsem uničil tako obli- Stekleni izdelki z brušenim in graviranim
kovano arhitekturo. Po njegovem mnenju je bil okrasom so bili namenjeni socialni in ekonom-
osmerokotni del, ki je stal na prvi etaži, pravza- ski eliti rimskega časa. Počasno in natančno
prav odprta arhitektura s kolonado oz. stebri, v delo, umetniški dar, ki ni bil dan vsakomur, ob-
kateri je gorel ogenj, pokrit pa je bil s podijem, rtna spretnost, pridobljena z izkušnjami, in stal-
na katerem je na podstavku dominiral orjaški na skrb, da se krhka posoda ne zdrobi pod pre-
kip (Reddé 1979, 869, slika 9: 3). Tritoni na prvi hudim pritiskom brusnega koleščka, vse to je
etaži, s svojimi piščalmi iz školjk, pa naj bi ime- vplivalo na visoko končno ceno figuralno okra-
li več namenov; eden za zvočne signale ladjam v šenega izdelka. Posebno vrednost je predstavljala
primeru megle, drugi je oddajal zvočni signal za prav lepota okrasa.
merjenje časa in se je oglašal ob vsaki polni uri,
tretjega pa so uporabljali kot opozorilni signal v Da je šlo pri steklu z brušenim okrasom za
primeru nevarnosti oz. sovražnega napada (Red- statusni simbol, so pokazale analize poznorim-
dé 1979, 870; Pfrommer 2005, 684). Kip Zevsa skih grobišč in grobnih pridatkov na območju
Soterja, simbola dinastije Ptolemajcev, je bil pos- Kölna. Pokazalo se je, da so za najbogatejše gro-
tavljen na svetilnik ob koncu gradnje oz. kmalu bove poleg dragocenega nakita in bronastih
zatem in je dominiral kot osrednje božanstvo na izdelkov značilni prav pridatki steklenih po-
vrhu svetilnika najmanj do konca vlade te dina- sod z brušenim okrasom in s figuralnimi moti-
stije ter ustanovitve rimske province leta 30 pr. vi (Friedhoff 1989, 45).