Page 93 - Lazar, Irena. 2022. Pogled skozi steklo / A Look Through the Glass. Koper: Založba Univerze na Primorskem. Libri universitatis hereditati, 1
P. 93
o, the following deities can be identified from left to za, Hermesa, Pozejdona in neznano božanstvo. Gladys čaša za posebne pr iložnosti: odlomk a čaše bogov iz celeje 93
right: Bacchus (Dionysus), Hymen (previously Sum- Weinberg jih je opisala kot dve božanstvi in dve personi-
mer), Neptune (Poseidon) and Bonus Eventus (previous- fikaciji letnih časov, in sicer kot Dioniza, poletje, Pozej-
ly Autumn). dona in jesen.
The two beaker fragments from Celje are 2.5 x 3 and 1.7 Nove najdbe so povečale opredeljeno skupino II in Ka-
x 5.4 cm in size. The vessel was made from quality blu- rol Wight je revidirala ter na novo opredelila božanstva
ish glass and extremely thinly blown. A meticulous ex- v tej skupini. Na čaši iz Črnelega tako lahko od leve pro-
amination of the fragments enables us to identify the re- ti desni opredelimo naslednje figure: Bakh (Dioniz),
mains of a body, i.e. a figure in a short girded garment Himenaj (prej poletje), Neptun (Pozejdon) in Bonus
on one and part of a column on the other fragment. A Eventus (prej jesen).
comparison between this drawing and the drawing of Odlomka čaše iz Celja nista prav velika (2,5 x 3 in 1,7 x
the fully preserved beaker from Črnelo shows that the 5,4 cm). Izdelana je bila iz stekla modrikastega odten-
figure of Bacchus can be identified on the first fragment, ka in zelo tanko pihana. Natančen pregled odlomkov je
completely identical to the figure on the first beaker. omogočil prepoznati ostanke telesa osebe v kratki pre-
Furthermore, the second fragment, part of a column, pasani tuniki in del stebra na drugem odlomku.
also matches one of the columns in its details. A com- Primerjava te risbe z risbo plašča iz Črnelega je pokazala,
parison of the fragment with the deities has confirmed da lahko figuro opredelimo kot Bakha in je povsem ena-
that the fragments belong to a beaker from group II. ka kot na ohranjeni čaši. Drugi odlomek, del stebra, se je
The details of the making confirm that both beakers are prav tako prilegal enemu od stebrov. Primerjava odlom-
to be seen as twins. This of course means that both were kov in opredeljenih upodobitev je pokazala, da odlom-
made in an identical, perhaps even the same mould. ka sodita v II. skupino čaš. Glede na detajle izdelave lah-
Due to the rich decoration and expressiveness of the ko zaključimo, da imamo opraviti s čašama dvojčicama.
motifs it is very likely that they were used at particular To pomeni, da sta bili veretno izdelani v enakem, če ne
rituals or as gifts for special occasions. The new infor- celo v istem kalupu.
mation offered by the beaker from Celje is that it was Glede na bogat okras in pomen upodobljenih motivov
found in a settlement context. Mythological beakers je zelo verjetno, da so bile čaše v uporabi ob posebnih
were without doubt objects used on special occasions; ali določenih praznovanjih ali pa podarjene za posebne
the divinities on the beakers of group II probably attest priložnosti.
to events relating to kind and pleasant aspects of life, Zanimiv podatek je, da sta bila odlomka čaše iz Celja
which the Romans encompassed with one word – otium. najdena v naselbinskih slojih. Čaše bogov so bile brez
dvoma izdelki, namenjeni posebnim priložnostim; bo-
Povzetek žanstva na čašah II. skupine pričajo o dogodkih, poveza-
nih s prijaznimi in z lepimi platmi življenja, ki so jih Ri-
Razprava predstavlja novo najdbo v kalup pihane čaše, mljani poimenovali z eno besedo – otium.
ki je bila odkrita med naselbinskimi izkopavanji rimske
Celeje. Odlomka pripadata t. i. čaši bogov, izdelkom, ki
so bili priljubljeni v drugi polovici 1. stol. Izdelki te vrste
niso prav številni, do sedaj smo iz Slovenije poznali samo
čašo bogov iz Črnelega.
Prvo celovito študijo o čašah bogov je objavila Gladys
Weinberg, ki jih je glede na ikonografijo razdelila v
štiri skupine. Že l. 1990 je sledila nova študija Karol
Wight, ki je delno korigirala predhodnje ikonografske
opredelitve.
Čaša iz Črnelega glede na obliko in ikonografijo sodi v
skupino II po Gladys Weinberg. Že Ložar je figure na
čaši prepoznal kot božanstva in jih opredelil kot Dioni-
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98