Page 89 - Lazar, Irena. 2022. Pogled skozi steklo / A Look Through the Glass. Koper: Založba Univerze na Primorskem. Libri universitatis hereditati, 1
P. 89
ka 39: Čaša bogov iz Črnelega, grob 1; Narodni muzej 35), v skupini III pa na ostenju prepoznamo For- čaša za posebne pr iložnosti: odlomk a čaše bogov iz celeje 89
Slovenije, Ljubljana (foto: Tomaž Lauko). tuno, Apolona, Bakha in Merkurja (str. 50); četr-
Figure 39: Mythological beaker from Črnelo, grave 1; Na- ta skupina, ki se ikonografsko razlikuje od osta-
tional Museum of Slovenia, Ljubljana (photo: Tomaž lih skupin, pa v glavnem obsega le odlomke čaš.
Lauko). Na nekaterih je bilo mogoče do sedaj prepoznati
samo upodobitev Vulkana, na drugih pa odlom-
vo je zajela 24 čaš in odlomkov ter izdelke raz- ke figur Bakhovih spremljevalcev in morda tudi
poredila v štiri skupine glede na ikonografijo. samega Bakha. Poudariti je treba, da se tipi upo-
Njena študija je spodbudila nadaljnje raziskave, dobitev posameznih božanstev (npr. Bakh, Mer-
številna izkopavanja pa so odkrivala tudi vedno kur) razlikujejo od skupine do skupine, kar jasno
nove najdb. Tako je lahko že v devetdesetih letih kaže, da so izdelovalci kalupov črpali iz različnih
sledila nova raziskava te skupine izdelkov, ki jo je ikonografskih virov oz. predlog (str. 48). Prav
v obliki doktorske disertacije in člankov predsta- tako je opazna razlika v kakovosti izvedbe figur
vila Karol Wight (1990; 1994) in v kateri je zaje- in detajlov, npr. atributov božanstev, pri čemer
la že preko 40 čaš. Na tej osnovi je lahko tudi de- po kakovosti izstopata I. in III. skupina.
loma korigirala ikonografske opredelitve Gladys
Weinberg. V skupini I so na čašah upodoblje- Čaša iz Črnelega (slika/figure 39) po svoji
ni Herkul, Himenaj, Merkur in personifikaci- obliki in ikonografiji po opredelitvi Gladys We-
ja jeseni (Wight 1994, 25), na čašah II. skupine inberg sodi v skupino II (1972, 38). Že v prvi ob-
Bakh, Himenaj, Neptun in Bonus Eventus (str. javi groba iz Črnelega je Ložar (1935, 97) upodo-
bljene figure na čaši prepoznal kot božanstva in
jih opredelil kot Dioniza, Hermesa, Pozejdona
ter neznano božanstvo. V skupni študiji o čašah
bogov pa jih je kasneje Gladys Weinberg na novo
opredelila kot dve božanstvi in dve personifika-
ciji letnih časov – in sicer kot Pozejdona in Di-
oniza ter jesen in poletje. Če pogledamo na ris-
bo (slika/figure 40), si po njeni interpretaciji z
leve proti desni sledijo Dioniz, poletje, Pozejdon
in jesen. Svojo razlago je med drugim utemelji-
la z dejstvom, da sta obe božanstvi pogosto upo-
dobljeni skupaj s personifikacijami letnih časov
(Weinberg 1972, 43).

Nove najdbe so najbolj razširile prav II. sku-
pino čaš (18 novih čaš), zato je Karol Wight lah-
ko revidirala in na novo utemeljila opredelitev
božanstev v tej skupini (1994, 35). Na čaši iz Čr-
nelega lahko tako od leve proti desni prepozna-
mo naslednje figure oz. boštva: Bakh (Dioniz),
Himenaj (prej poletje), Neptun (Pozejdon), Bo-
nus Eventus (prej jesen).

Bakh – mladeniška figura Bakha stoji fron-
talno in je oblečena v kratek, tesno prepasan hi-
ton. V levi roki drži pokonci tirsovo palico, v
desni roki pa posodo (krater ali kantaros) in iz
nje izliva (vino) v odprta usta mladega panterja,
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94