Page 91 - Lazar, Irena. 2022. Pogled skozi steklo / A Look Through the Glass. Koper: Založba Univerze na Primorskem. Libri universitatis hereditati, 1
P. 91
mu sedi ob desni nogi. Glava je obrnjena v des- poznati ostanke telesa oz. figure v kratkem pre- čaša za posebne pr iložnosti: odlomk a čaše bogov iz celeje 91
no oz. nam kaže levi profil. pasanem oblačilu, v drugem pa del stebra. Sle-
dnji so ločevali posamezne figure na obodu čaše
Himenaj – bog svatbe; tričetrtine telesa je in skrivali robove oz. šive večdelnega kalupa. S
prikazano v frontalni drži, tudi on je oblečen v svojim modrikastim odtenkom stekla odlomka
hitonisk, ki pa mu v draperiji pada po telesu in izstopata od večine ostalih najdb, primerjamo pa
razkriva desni del prsnega koša. Preko leve rame ju lahko z delno ohranjeno čašo enakega modri-
nosi baklo, v spuščeni desnici pa drži posodo kastega odtenka iz zaliva Fos v Franciji (Foy in
(morda svatbeni leutrofor). Njegovi lasje so zaviti Nenna 2001, 82, št. 79).
navzgor. Himenaja je Gladys Weinberg interpre-
tirala kot poletje (1972, 43). Božanstvo je upodo- Primerjava risbe z risbo v celoti ohranjene
bljeno tudi na čašah I. skupine, in sicer v iden- čaše iz Črnelega pokaže, da v prvem odlomku
tični pozi, atributi pa so tu težje prepoznavni in lahko identificiramo ostanek figure Bakha, po-
precej zabrisani. polnoma identične figuri na prvi čaši (slika/fi-
gure 41). Tudi drugi odlomek, del stebra, se po
Neptun – bog morja; božanstvo je prika- svojih detajlih lepo prilega enemu od stebrov.
zano frontalno, bradata glava ponuja pogled v Primerjava odlomka z božanstvi, ki so upodo-
levi profil. Oblačilo je bogato draperirano in mu bljena še na ostalih treh skupinah čaš z bogovi, je
pada z levega ramena po telesu ter odkriva des- potrdila, da gre torej tudi v tem primeru za od-
ni del torza. Figura ima dvignjeno levo roko, v lomek čaše, ki sodi v II. skupino. Nobeno od bo-
kateri drži trizob, desna roka je iztegnjena in v žanstev, upodobljenih na ostalih skupinah čaš,
njej stoji delfin, z nosom/rilcem navzdol. Figu- namreč ni prikazano v kratki prepasani tuniki.
ra Neptuna je jasna in prepoznavna z njegovimi Figura Bakha, ki je upodobljena tudi na čašah
atributi. Primerjave za ta tip upodobitve, ki se je III. skupine, se tam kaže kot gola figura s tirso-
razvil v pozno republikanskem obdobju, najde- vo palico in z grozdom v roki (Wight 1994, 47).
mo na gemah in novcih (Sena Chiesa 1966, 105,
št. 48). Detajli izdelave in prileganje obeh risb nam
torej potrjujejo, da imamo opraviti tako rekoč s
Bonus Eventus – figura stoji frontalno in je čašo dvojčico. To seveda pomeni, da sta obe čaši
oblečena v hlamido. V desni roki, spuščeni ob te- nastali v enakem, ali morda celo v istem kalupu.
lesu, ima vejice cvetja ali žita, v pred seboj izteg-
njeni levi roki pa predmet, ki spominja na ptico. Seveda se nam takoj porodi naslednje vpra-
Atributi tega božanstva so najbolj nejasni, zato šanje: kje so bili proizvodni centri teh izdelkov
ga je bilo od vseh upodobitev najteže prepozna- in po kakšnih poteh so prispeli do nas? Najdišča
ti oz. določiti. Bonus Eventus, ki je bil prvotno I. skupine čaš, ki je umetniško najbolj homogena
opredeljen kot personifikacija jeseni, je rimska in najkakovostnejša, so bila večinoma koncentri-
personifikacija, povezana z žetvijo oz. s spravi- rana v vzhodnem Sredozemlju, zato je bila pos-
lom pridelkov, kasneje pa tudi simbol blaginje in tavljena teza, da so tudi delavnice obstajale nekje
sreče. Njegova podoba je velikokrat upodobljena na tem območju, morda v enem od umetniških
samostojno na gemah (npr. Nestorović 2005, 28, središč, kot sta bila Rodos in Pergamon (Wight
tab. 2: 18, 19) in novcih, datiranih v 1. in 2. stol. 1990, 72). Skupina II je zaradi zelo razpršenih
(Arias 1986, 123–124). najdišč, posejanih tako rekoč po celotnem impe-
riju (gl. seznam v Wight 1994, 35), v tem smislu
Odlomka čaše iz Celja (gl. sliko/figure 38) bolj problematična. Zaradi tega so kakršni koli
sta velika 2,5 x 3 in 1,7 x 5,4 cm.1 Posoda je bila na- zaključki o proizvodnih središčih samo hipote-
rejena iz kakovostnega stekla modrikastega od- tični. Razlika v detajlih ikonografije in kakovo-
tenka in izredno tanko pihana. Natančen ogled sti izvedbe motivov nakazuje, da je morda druga
odlomkov nam v enem odlomku omogoča pre- skupina čaš nastala po vzoru prve, vendar v de-
lavnicah, ki s prejšnjimi nimajo povezave.
1 Inv. št. PMC 24458a, b (H 8/9; SE 7285, S 314; obd. št.
9335).
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96