Page 92 - Lazar, Irena. 2022. Pogled skozi steklo / A Look Through the Glass. Koper: Založba Univerze na Primorskem. Libri universitatis hereditati, 1
P. 92
ena lazar ■ pogled skozi steklo • a look through the glass 92 Seznam dokumentiranih čaš iz leta 1994 ma s praznovanji v čast Bakhu. Žal pa ohranjeni
(Wight 1994) se je seveda dopolnil z novimi konteksti do sedaj znanih najdb niso dovolj iz-
najdbami, predvsem iz zahodnega dela imperija povedni, da bi lahko v celoti potrdili takšne do-
(Foy in Nenna 2003, 250, slika 69; Hochuli-Gy- mneve. Za libacije ob slavnostih in žrtvovanjih
sel 2003, 181, sliki 4.29–30). Med slednjimi gre za so npr. največkrat uporabljali fialo, plitvo skode-
najdbe s točnim najdiščem in z datiranim konte- lo, in ne visokih čaš.
kstom. Ideja, da so čaše širili predvsem pripadni-
ki vojske, ki jo je oblikovala Karol Wight (1990, Nov podatek, ki nam ga za naš prostor daje
73), je preživeta. Taka interpretacija ni več aktu- čaša iz Celja, je ta, da je bila odkrita v naselbin-
alna zaradi novoodkritih najdb, npr. iz Francije. skem kontekstu; z nekaj drznosti lahko celo do-
Poleg tega nova razprostranjenost čaš druge sku- damo, da v neposredni bližini tempeljskega
pine kaže dobro zastopanost v zahodnem delu kompleksa, ki je s serijo zgodnjerimskih svetišč
imperija. To pod vprašaj postavlja celotno idejo doživel svoj višek prav sredi 1. stol. Za konec lah-
o vzhodnih delavnicah ali siro-palestinskem iz- ko samo dodamo, da so bile čaše bogov brez dvo-
voru teh izdelkov. Verjetneje je, da lahko v tem ma izdelki, ki so jih uporabljali ali podarjali ob
kontekstu razmišljamo o potujočih steklarskih posebnih priložnostih; božanstva, ki se družijo
mojstrih (Stern 1995, 46). Tako izdelovalci kalu- na čašah II. skupine, govorijo, da so bili to naj-
pov kot mojstri steklopihači so bili visoko cenje- verjetneje dogodki, povezani s prijaznimi in z le-
ni obrtniki, ki so svoje znanje znali unovčiti in so pimi platmi življenja, ki so jih Rimljani pogosto
ga ponujali od delavnice do delavnice. V slednjih označevali s skupno besedo – otium.
so bili lahko le zunanji izvajalci, najeti za določen
čas, da je steklarna v določenem obdobju pokri- Summary
la potrebe na tržišču. Le-te so bile tako kot danes
odsev trenutne mode in skladno s tem se je zado- The chapter discusses a new find of a mould-blown glass
voljilo povpraševanje na trgu. beaker discovered during settlement excavations in Ro-
man Celeia. The fragments belong to the so-called myth-
Kako, za kaj in ob kakšnih priložnostih so ological beakers, especially popular during the second
te čaše uporabljali? Visoka, prisekano konična half of the 1st century. Such mould-blown objects are not
oblika z ravno odrezanim ustjem kaže, da je šlo very numerous, until now only the find from Črnelo is
za pivske posode, torej kozarce oz. čaše za pitje. being known from Slovenia.
Kot priljubljena oblika so te posode razširjene v The first comprehensive study of mythological beak-
julijsko-klavdijskem obdobju, še posebej med v ers was published by Gladys Weinberg, who organized
kalup pihanimi izdelki jih poznamo precej, npr. them into four groups according to their iconography.
čaše z motivi lotosa, mandljev ipd. (Lazar 2004b, Already in the 1990s a new study from Karol Wight
55, kat. št. 24; Celje, inv. št. 24593f – neobjavlje- partly amended the iconographic determinations of
no; Foy in Nenna 2003, 249, slike 70–74). Dob- Weinberg.
ra ohranjenost čaš in prilaganje v grobove kot da- The beaker from Črnelo belongs to group II accord-
rilo pokojniku pa kažejo tudi na poseben status, ing to Weinberg, based on its form and iconography.
ki so ga imeli ti izdelki. Zaradi bogatega okra- Rajko Ložar already recognized the figures depicted
sa in izpovednosti motivov je zelo verjetno, da so on the beaker as deities and identified them as Diony-
jih uporabljali ob določenih ritualih ali kot da- sus, Hermes, Poseidon and an unknown deity. Later
rila za posebne priložnosti. Posamezne skupine Weinberg described the figures as two deities and two
nam že s svojo ikonografijo in skupino upodo- personifications of the seasons. According to her inter-
bljenih božanstev nakazujejo, ob kakšnih prilo- pretation, the figures in the drawing follow from left to
žnostih bi jih lahko uporabljali. Skupina I je npr. right: Dionysus, Summer, Poseidon and Autumn.
povezana s poroko in poročnimi slavji, skupina New finds greatly added to group II of these beakers.
IV (Bakh in njegovi spremljevalci) pa brez dvo- Thus, Wight could revise and newly establish the defini-
tion of the deities in this group. In the beaker from Čr-
(Wight 1994) se je seveda dopolnil z novimi konteksti do sedaj znanih najdb niso dovolj iz-
najdbami, predvsem iz zahodnega dela imperija povedni, da bi lahko v celoti potrdili takšne do-
(Foy in Nenna 2003, 250, slika 69; Hochuli-Gy- mneve. Za libacije ob slavnostih in žrtvovanjih
sel 2003, 181, sliki 4.29–30). Med slednjimi gre za so npr. največkrat uporabljali fialo, plitvo skode-
najdbe s točnim najdiščem in z datiranim konte- lo, in ne visokih čaš.
kstom. Ideja, da so čaše širili predvsem pripadni-
ki vojske, ki jo je oblikovala Karol Wight (1990, Nov podatek, ki nam ga za naš prostor daje
73), je preživeta. Taka interpretacija ni več aktu- čaša iz Celja, je ta, da je bila odkrita v naselbin-
alna zaradi novoodkritih najdb, npr. iz Francije. skem kontekstu; z nekaj drznosti lahko celo do-
Poleg tega nova razprostranjenost čaš druge sku- damo, da v neposredni bližini tempeljskega
pine kaže dobro zastopanost v zahodnem delu kompleksa, ki je s serijo zgodnjerimskih svetišč
imperija. To pod vprašaj postavlja celotno idejo doživel svoj višek prav sredi 1. stol. Za konec lah-
o vzhodnih delavnicah ali siro-palestinskem iz- ko samo dodamo, da so bile čaše bogov brez dvo-
voru teh izdelkov. Verjetneje je, da lahko v tem ma izdelki, ki so jih uporabljali ali podarjali ob
kontekstu razmišljamo o potujočih steklarskih posebnih priložnostih; božanstva, ki se družijo
mojstrih (Stern 1995, 46). Tako izdelovalci kalu- na čašah II. skupine, govorijo, da so bili to naj-
pov kot mojstri steklopihači so bili visoko cenje- verjetneje dogodki, povezani s prijaznimi in z le-
ni obrtniki, ki so svoje znanje znali unovčiti in so pimi platmi življenja, ki so jih Rimljani pogosto
ga ponujali od delavnice do delavnice. V slednjih označevali s skupno besedo – otium.
so bili lahko le zunanji izvajalci, najeti za določen
čas, da je steklarna v določenem obdobju pokri- Summary
la potrebe na tržišču. Le-te so bile tako kot danes
odsev trenutne mode in skladno s tem se je zado- The chapter discusses a new find of a mould-blown glass
voljilo povpraševanje na trgu. beaker discovered during settlement excavations in Ro-
man Celeia. The fragments belong to the so-called myth-
Kako, za kaj in ob kakšnih priložnostih so ological beakers, especially popular during the second
te čaše uporabljali? Visoka, prisekano konična half of the 1st century. Such mould-blown objects are not
oblika z ravno odrezanim ustjem kaže, da je šlo very numerous, until now only the find from Črnelo is
za pivske posode, torej kozarce oz. čaše za pitje. being known from Slovenia.
Kot priljubljena oblika so te posode razširjene v The first comprehensive study of mythological beak-
julijsko-klavdijskem obdobju, še posebej med v ers was published by Gladys Weinberg, who organized
kalup pihanimi izdelki jih poznamo precej, npr. them into four groups according to their iconography.
čaše z motivi lotosa, mandljev ipd. (Lazar 2004b, Already in the 1990s a new study from Karol Wight
55, kat. št. 24; Celje, inv. št. 24593f – neobjavlje- partly amended the iconographic determinations of
no; Foy in Nenna 2003, 249, slike 70–74). Dob- Weinberg.
ra ohranjenost čaš in prilaganje v grobove kot da- The beaker from Črnelo belongs to group II accord-
rilo pokojniku pa kažejo tudi na poseben status, ing to Weinberg, based on its form and iconography.
ki so ga imeli ti izdelki. Zaradi bogatega okra- Rajko Ložar already recognized the figures depicted
sa in izpovednosti motivov je zelo verjetno, da so on the beaker as deities and identified them as Diony-
jih uporabljali ob določenih ritualih ali kot da- sus, Hermes, Poseidon and an unknown deity. Later
rila za posebne priložnosti. Posamezne skupine Weinberg described the figures as two deities and two
nam že s svojo ikonografijo in skupino upodo- personifications of the seasons. According to her inter-
bljenih božanstev nakazujejo, ob kakšnih prilo- pretation, the figures in the drawing follow from left to
žnostih bi jih lahko uporabljali. Skupina I je npr. right: Dionysus, Summer, Poseidon and Autumn.
povezana s poroko in poročnimi slavji, skupina New finds greatly added to group II of these beakers.
IV (Bakh in njegovi spremljevalci) pa brez dvo- Thus, Wight could revise and newly establish the defini-
tion of the deities in this group. In the beaker from Čr-