Page 251 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 251
Razvoj slovenskih učbeniških besedil za biologijo

Slika 3 Celica je osnovna življenjska enota (Golčer, Sušnik in Vesel 1977, 157–158)

besednim v podpoglavju, ki se osredotoči na zgodovino mikroskopa in na
zgodovino celične teorije.
Učbenik 4: Celica
Na strani 10 sta predstavljeni dve shematski zgradbi »tipične« rastlinske in ži-
valske celice, »do katerih pridemo na podlagi raziskav s svetlobnim mikrosko-
pom« (Stušek in Podobnik 1995, 10). Rastlinska celica je umeščena na levi rob,
sledi ji živalska. Slikovno je opremeljeno z usmerjevalnimi leksemi, ki dajejo
informacije o narisanih celičnih organelih. Besedno je sestavljeno iz osnov-
nega besedila in marginalij. V marginalijah so predmetnospecifični termini
(poudarjeni z mastnim tiskom), ki so opisani v osnovnem besedilu in se vse-
binsko ujemajo z usmerjevalnimi leksemi ob slikovnem sporočilu. Dijak ima
na razpolago informacije v slikovnem in besednem, ki ga opolnomočijo pri
opomenjenju novih vsebin.

Na naslednji strani (str. 11) avtor shematsko predstavi rastlinsko celico (no-
silec) s celičnimi strukturami in z organeli (atributi), kot se jih vidi pod pre-
sevnim elektronskim mikroskopom. Shematsko prikazana živalska celica na
strani 12 vrednoti celico in celične strukture v kompoziciji, ki niso v skladu z
osredinjenostjo najpomembnejše informacije (celica in organeli), okrog le-

251
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256