Page 246 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 246
ianna Gergely
večkodno besedilo raziskovanih srednješolskih učbenikov biologije, upošte-
vajoč vizualno slovnico (Kress in Leeuwen 2006), ki se opira na Hallidayevo
sistemsko-funkcijsko slovnico (Halliday in Matthissen 2004).
Predstavitev gradiva
Analizirali bomo pet učbenikov s področja biologije, ki so nastali od konca
19. stoletja dalje.
Zbiranje podatkov
Besedila petih učbenikov za biologijo bomo analizirali diahrono od leta 1881
naprej.
Izbira učbenikov za biologijo temelji na izboru teme celica, kar nam bo
omogočilo komparativno metodo raziskave. V primerjavo bomo vključili uč-
benike za biologijo, ki smo jih pridobili z iskanjem na spletnih straneh, in sicer
dLIB (Digitalna knjižnica Slovenije) in COBISS.SI (Co-Operavitve Online Bibli-
ographic System & Services), z izbirnim iskanjem ključnih besed »biologija«,
»naravoslovje« in »prirodopis«; z nastavitvijo leta izida: od 1880 do 2023; od-
delek: Knjižnica Trst, Knjižnica Feigel – Gorica in Oddelek za zgodovino in
etnografijo. Iz niza 1.132 učbenikov smo poiskali učbenike za gimnazije, liceje
ter učiteljišča. Od teh smo izbrali pet učbenikov biologije na temo celica (pre-
glednica 2).
Analiza učbenikov
Razlike v načinu komunikacije vsebin: analiza naslovne strani
Učbenik Somatologija iz leta 1881 ima trdno vezavo in je popolnoma črne
barve, le na hrbtni strani knjige sta ime prevajalca in naslov.
Drugi predstavljeni učbenik, Nauk o človeku, je izšel po drugi svetovni vojni.
Namenjen je bil višjim razredom gimnazije. Na prvi pogled platnica izgleda
enostavna, a hkrati nudi informacije z različnimi informativnimi vrednostmi.
To lahko razberemo, če upoštevamo Kressovo in Leeuwenovo (2006, 177)
kompozicijsko vrednotenje. Vrednosti informacije besedila se razberejo s
tremi sistemi, ki se med seboj tesno prepletajo. To so postavitev informa-
cij glede na položaj, poudarek in uokvirjenje informacije/informacij. Po teh
kriterijih lahko razberemo informacije glede na umeščenost besednega na
naslovnico in velikost tiska. Izmed sporočil je najpomembnejši naslov, ume-
ščen na zgornjo polovico strani, rjave barve, z velikimi tiskanimi črkami, nad
njim sta v manjšem tisku ime in priimek glavne avtorice, pod njim pa so na-
slovniki, številka izdaje in spodaj še sredinsko umeščen logotip izdajatelja.
246
večkodno besedilo raziskovanih srednješolskih učbenikov biologije, upošte-
vajoč vizualno slovnico (Kress in Leeuwen 2006), ki se opira na Hallidayevo
sistemsko-funkcijsko slovnico (Halliday in Matthissen 2004).
Predstavitev gradiva
Analizirali bomo pet učbenikov s področja biologije, ki so nastali od konca
19. stoletja dalje.
Zbiranje podatkov
Besedila petih učbenikov za biologijo bomo analizirali diahrono od leta 1881
naprej.
Izbira učbenikov za biologijo temelji na izboru teme celica, kar nam bo
omogočilo komparativno metodo raziskave. V primerjavo bomo vključili uč-
benike za biologijo, ki smo jih pridobili z iskanjem na spletnih straneh, in sicer
dLIB (Digitalna knjižnica Slovenije) in COBISS.SI (Co-Operavitve Online Bibli-
ographic System & Services), z izbirnim iskanjem ključnih besed »biologija«,
»naravoslovje« in »prirodopis«; z nastavitvijo leta izida: od 1880 do 2023; od-
delek: Knjižnica Trst, Knjižnica Feigel – Gorica in Oddelek za zgodovino in
etnografijo. Iz niza 1.132 učbenikov smo poiskali učbenike za gimnazije, liceje
ter učiteljišča. Od teh smo izbrali pet učbenikov biologije na temo celica (pre-
glednica 2).
Analiza učbenikov
Razlike v načinu komunikacije vsebin: analiza naslovne strani
Učbenik Somatologija iz leta 1881 ima trdno vezavo in je popolnoma črne
barve, le na hrbtni strani knjige sta ime prevajalca in naslov.
Drugi predstavljeni učbenik, Nauk o človeku, je izšel po drugi svetovni vojni.
Namenjen je bil višjim razredom gimnazije. Na prvi pogled platnica izgleda
enostavna, a hkrati nudi informacije z različnimi informativnimi vrednostmi.
To lahko razberemo, če upoštevamo Kressovo in Leeuwenovo (2006, 177)
kompozicijsko vrednotenje. Vrednosti informacije besedila se razberejo s
tremi sistemi, ki se med seboj tesno prepletajo. To so postavitev informa-
cij glede na položaj, poudarek in uokvirjenje informacije/informacij. Po teh
kriterijih lahko razberemo informacije glede na umeščenost besednega na
naslovnico in velikost tiska. Izmed sporočil je najpomembnejši naslov, ume-
ščen na zgornjo polovico strani, rjave barve, z velikimi tiskanimi črkami, nad
njim sta v manjšem tisku ime in priimek glavne avtorice, pod njim pa so na-
slovniki, številka izdaje in spodaj še sredinsko umeščen logotip izdajatelja.
246