Page 357 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 357
en gibalne dejavnosti in stanja delazmožnosti za počutje zaposlenih v predšolski vzgoji
Preglednica 4 Subjektivna ocena zahtev dela glede na delovno mesto
Intenzivnost () () () ()
Umske zahteve
Telesne zahteve
Umske in telesne zahteve
Opombe Naslovi stolpcev: (1) vzgojiteljice, (2) pomočnice vzgojiteljic, (3) svetovalne delavke
in tajnice, (4) kuharice in čistilke. V odstotkih (zaokrožene vrednosti).
slenih kot tako umsko kot telesno zahtevno. Za oceno zahtevnosti dela smo
ugotovili statistično značilne razlike z veliko velikostjo učinka (H(3) = 11,321; p
= 0,010; η2 = 0,181) v povprečnih vrednostih med delovnimi mesti. Post hoc-
test kaže na statistično značilno razliko med skupinama kuharic in čistilk ter
pomočnic vzgojiteljic (p = 0,020). Za oceno indeksa delazmožnosti in skupno
število točk vprašalnika nismo ugotovili statistično značilnih razlik (p > 0,05)
glede na delovna mesta. 18 vseh zaposlenih svojo delazmožnost ocenjuje
kot povprečno, 40 kot dobro in 42 kot odlično. Povprečna vrednost in-
deksa delazmožnosti znaša 3,24 ± 0,74.
Na podlagi rezultatov ugotavljamo, da 95 vseh zaposlenih v vrtcu do-
sega javnozdravstvena priporočila glede gibalne dejavnosti. Kljub temu je
4 vzgojiteljic, 15 pomočnic vzgojiteljic, 33 svetovalnih delavk in tajnic
ter 6 kuharic in čistilk (slika 1) gibalno nezadostno dejavnih oz. ne dosega
kriterijev za uvrstitev v skupino minimalno dejavnih. Tanja Wirth idr. (2016)
so ugotovili, da je nedejavnih 22 vzgojiteljic in pomočnic vzgojiteljic. HEPA
(Health Enhancing Physical Activity; z zdravjem povezava gibalna aktivnost)
aktivnih v tej raziskavi ne moremo določiti, saj so uporabili kriterij »nobene
gibalne dejavnosti«, »manj kot 2 uri gibalne dejavnosti/teden« in »več ali
enako kot 2 uri gibalne dejavnosti/teden«. Ugotovili so, da je bilo 47,6 de-
javnih manj kot 2 h/teden in 30,5 več kot 2 h/teden. Za 1,4 zaposlenih ni
bilo podatka. Małgorzata Grabara, Agnieszka Nawrocka in Aneta Powerska-
Didkowska (2018) so ugotovile, da priporočila glede gibalne dejavnosti do-
sega 46 učiteljic in 74 učiteljev v osnovnih ter srednjih šolah. Raziskav na
populaciji kuharjev in čistilcev nismo zasledili.
Na podlagi analize podatkov ugotavljamo, da večina zaposlenih v vrtcu
(82 ) svojo delazmožnost ocenjuje kot dobro ali odlično. Nihče od zaposle-
nih je ne ocenjuje kot slabe, 24 vzgojiteljic, 6 pomočnic vzgojiteljic in
27 čistilk ter kuharic pa jo ocenjuje kot povprečno. Sara Viotti, Mara Mar-
tini in Daniela Converso (2017) so v svoji raziskavi na populaciji vzgojiteljic
in pomočnic vzgojiteljic prav tako uporabile vprašalnik o ugotavljanju de-
lazmožnosti (Work Ability Index – WAI; indeks delazmožnosti), pri čemer so
357
Preglednica 4 Subjektivna ocena zahtev dela glede na delovno mesto
Intenzivnost () () () ()
Umske zahteve
Telesne zahteve
Umske in telesne zahteve
Opombe Naslovi stolpcev: (1) vzgojiteljice, (2) pomočnice vzgojiteljic, (3) svetovalne delavke
in tajnice, (4) kuharice in čistilke. V odstotkih (zaokrožene vrednosti).
slenih kot tako umsko kot telesno zahtevno. Za oceno zahtevnosti dela smo
ugotovili statistično značilne razlike z veliko velikostjo učinka (H(3) = 11,321; p
= 0,010; η2 = 0,181) v povprečnih vrednostih med delovnimi mesti. Post hoc-
test kaže na statistično značilno razliko med skupinama kuharic in čistilk ter
pomočnic vzgojiteljic (p = 0,020). Za oceno indeksa delazmožnosti in skupno
število točk vprašalnika nismo ugotovili statistično značilnih razlik (p > 0,05)
glede na delovna mesta. 18 vseh zaposlenih svojo delazmožnost ocenjuje
kot povprečno, 40 kot dobro in 42 kot odlično. Povprečna vrednost in-
deksa delazmožnosti znaša 3,24 ± 0,74.
Na podlagi rezultatov ugotavljamo, da 95 vseh zaposlenih v vrtcu do-
sega javnozdravstvena priporočila glede gibalne dejavnosti. Kljub temu je
4 vzgojiteljic, 15 pomočnic vzgojiteljic, 33 svetovalnih delavk in tajnic
ter 6 kuharic in čistilk (slika 1) gibalno nezadostno dejavnih oz. ne dosega
kriterijev za uvrstitev v skupino minimalno dejavnih. Tanja Wirth idr. (2016)
so ugotovili, da je nedejavnih 22 vzgojiteljic in pomočnic vzgojiteljic. HEPA
(Health Enhancing Physical Activity; z zdravjem povezava gibalna aktivnost)
aktivnih v tej raziskavi ne moremo določiti, saj so uporabili kriterij »nobene
gibalne dejavnosti«, »manj kot 2 uri gibalne dejavnosti/teden« in »več ali
enako kot 2 uri gibalne dejavnosti/teden«. Ugotovili so, da je bilo 47,6 de-
javnih manj kot 2 h/teden in 30,5 več kot 2 h/teden. Za 1,4 zaposlenih ni
bilo podatka. Małgorzata Grabara, Agnieszka Nawrocka in Aneta Powerska-
Didkowska (2018) so ugotovile, da priporočila glede gibalne dejavnosti do-
sega 46 učiteljic in 74 učiteljev v osnovnih ter srednjih šolah. Raziskav na
populaciji kuharjev in čistilcev nismo zasledili.
Na podlagi analize podatkov ugotavljamo, da večina zaposlenih v vrtcu
(82 ) svojo delazmožnost ocenjuje kot dobro ali odlično. Nihče od zaposle-
nih je ne ocenjuje kot slabe, 24 vzgojiteljic, 6 pomočnic vzgojiteljic in
27 čistilk ter kuharic pa jo ocenjuje kot povprečno. Sara Viotti, Mara Mar-
tini in Daniela Converso (2017) so v svoji raziskavi na populaciji vzgojiteljic
in pomočnic vzgojiteljic prav tako uporabile vprašalnik o ugotavljanju de-
lazmožnosti (Work Ability Index – WAI; indeks delazmožnosti), pri čemer so
357