Page 217 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 217

II.5 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v varstveno delovnih centrih

                 Ključna spoznanja in smernice za kakovostno etično
                 prakso na področju dela z osebami z motnjo v duševnem
                 razvoju v varstveno delovnem centru
            Predstavljeni primeri etičnih dilem, s katerimi se srečuje psiholog, zapo-
            slen v varstveno delovnem centru, so bili izbrani s posebnim namenom.
                 Prva primera obravnavata pravice oseb z motnjo v duševnem razvo-
            ju, in sicer pravico do izbire vedenja, s katerim si lahko škodujejo. Lačen
            (2016) navaja, da so odločitve oseb z motnjo zaradi njihovih znižanih spo-
            sobnosti lahko tudi napačne, celo nevarne. V tem primeru je naloga psi-
            hologa, da poskuša uporabnika z različnimi tehnikami, kot so nedirek-
            tivno vodenje, prepričevanje, dogovori, zgledi, usmeriti k odločitvam, s
            katerimi si ne bo škodoval. Iz obeh predstavljenih primerov je razvidno,
            da s temi pristopi kljub trudu nismo bili uspešni. Uporabnika sta s svojim
            vedenjem povzročala škodo sama sebi in nista imela uvida v to početje.
            Potrebne so bile dodatne aktivnosti, ki so posegle v pravice, vendar so ti
            posegi predstavljali manjše zlo v primerjavi s posledicami, ki bi lahko sle-
            dile napačnim odločitvam.
                 Tretji  in  četrti  primer  obravnavata  načela  integritete  poklica  psi-
            hologa. Psiholog v socialnem varstvu mora ohranjati integriteto svojega
            poklica ter se tudi zavedati omejitev in jih spoštovati. Opisana primera
            to potrjujeta.
                 Psihologa, zaposlenega v varstveno delovnem centru, mora voditi
            predvsem načelo individualnega pristopa. Vsak uporabnik ima svoje pot-
            rebe in želje, pri njihovem uresničevanju se je treba posluževati strokov-
            nih pristopov, kot so komunikacija, vzpostavljanje odnosa, iskanje kom-
            petenc, individualno načrtovanje, sodelovanje zaposlenih, timsko delo,
            sodelovanje s svojci. Le tako bo tudi strokovno delo etično. Seznanjanje
            z etičnimi kodeksi ter obravnavanje posameznih primerov v luči teh ko-
            deksov sta podlaga kakovostnemu delu.

                 Zaključek
            Psiholog v varstveno delovnem centru se s stalnim izobraževanjem s pod-
            ročja dela z osebami z motnjo v duševnem razvoju strokovno izpopolnju-
            je in raste. Smernice dela z osebami z motnjo so se v preteklih desetletjih
            posodobile, v ospredje so stopili individualni pristop, normalizacija, inte-
            gracija, pravice in uresničevanje vsega navedenega.
                 Lačen (2016) izpostavi, da se moramo vsi, ki delamo z osebami z
            motnjo v duševnem razvoju, truditi, da bi njihove izbire in odločitve pos-
            tale konstruktivne. Tako bodo dobile objektivno spoznanje, da imajo


                                                                              215
   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221   222