Page 221 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 221
II.6 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v delovnih organizacijah
ki nam predstavljajo izziv, ter skupaj poiščemo primere dobrih praks, ki
so nam v pomoč pri vsakdanjem delu in ravnanju.
Z namenom čim večje jasnosti ter strukturiranosti predstavitve etič-
nih dilem je poglavje razdeljeno na dva dela. V prvem delu so pomisleki
glede etičnosti delovanja zbrani ob posameznih členih etičnega kodeksa
psihologov, v drugem delu pa avtorice razlagajo etičnost delovanja znot-
raj nekaterih posebej izpostavljenih področij, s katerimi se psiholog sreča
pri svojem delu v organizaciji (npr. razvoj zaposlenih, zaposlovanje inva-
lidov, raznolikost in vključenost, kadrovska analitika).
Zavedamo se, da je področje etičnih dilem nikoli dokončana zgod-
ba, saj se z razvojem trga dela ter družbe v splošnem odpirajo vedno nova
področja etičnih dilem (npr. delo od doma), zato se nam zdi tudi za razvoj
stroke zelo pomembno, da spodbujamo odprt dialog ter skupno iskanje
odgovorov. Upamo, da bodo izpostavljene dileme, razmisleki in odgovo-
ri zmanjšali morebitno bralčevo negotovost glede ustreznosti ravnanja v
situacijah, kjer nismo čisto prepričani, kako naj se odzovemo, da bo naše
ravnanje etično.
Izpostavljeni členi Kodeksa poklicne etike psihologov
(Društvo psihologov Slovenije, 2019) z razlagami
v kontekstu delovnih organizacij
Načela spoštovanja človekovih pravic (členi pod 1.)
(Društvo psihologov Slovenije, 2019)
1.1.: Psiholog spoštuje vse ljudi, s katerimi prihaja v poklicni odnos
oziroma spoštuje dostojanstvo, osebnost, znanje, spoznanja, izku-
šnje in stroke vseh oseb, s katerimi prihaja v stik.
Vsak od nas se pri svojem delu srečuje z najrazličnejšimi profili posame-
znikov in spoštovanje posameznikovega dostojanstva, njegovih kompe-
tenc in izkušenj bi moralo biti temeljno vodilo ravnanja ter delovanja vsa-
kega posameznika, ne glede na to, ali je psiholog ali ne. Psihologi imamo
v tem oziru še posebej odgovorno nalogo, saj v svoji funkciji o posamezni-
ku pogosto izvemo veliko več, kot drug o drugem izvemo v običajni me-
dosebni interakciji. V zaposlitvenem postopku, npr. s kompetenčnim in-
tervjujem ter z uporabo psihodiagnostičnih sredstev, dobimo vpogled v
posameznikovo osebnostno strukturo, intelektualne zmožnosti, motiva-
cijski sistem vrednot, zanimanja in interese itd. Seveda vse informacije
219