Page 220 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 220
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
gre za vodilo presoje skladnosti. Kadar ga pri delu usmerja to
vodilo, lahko pričakuje, da bodo tudi etične dileme manjše, saj
bo vedno delal v smeri, ki bo najboljša za posameznika in hkrati
za organizacijo. Avtorice izpostavljajo tudi, kako pomembno je,
da si psihologi med sabo delijo situacije, ki jim predstavljajo izziv,
ter skupaj poiščejo primere dobrih praks, ki so jim v pomoč pri
vsakdanjem delu in ravnanju.
Ključne besede: psiholog v delovni organizaciji, razvoj zaposlenih,
organizacijska kultura, zaposlovanje
Uvod
Psiholog v delovni organizaciji se na različnih področjih svojega dela (is-
kanje in izbor ustreznih zaposlenih, izvajanje psiholoških testiranj, za-
poslovanje, razvoj zaposlenih, razvoj organizacijske kulture itd.) sooča z
etičnimi dilemami ter se pogosto znajde sredi konflikta med zaposlenim
in delodajalcem. Minimalni standard njegovega dela sicer predstavlja de-
lovnopravna zakonodaja, kjer so opredeljene osnovne smernice, ki pa ne
zajamejo vseh področij. Poleg poznavanja in upoštevanja zakonodaje je
psiholog (Boštjančič, 2011), ne glede na svojo funkcijo v podjetju, dolžan
spoštovati tudi Kodeks etike kadrovskih strokovnjakov Slovenije in Kodeks
poklicne etike psihologov (v nadaljevanju tudi Kodeks).
Pri razmišljanju o etičnih dilemah na področju psihologovega dela
v organizacijah se nam zatakne že pri nazivih pozicij, ki jih zasedamo.
Veliko psihologov ima, skladno s sistemizacijo podjetja, v svojem nazi-
vu še vedno besedno zvezo človeški viri (npr. vodja upravljanja s človeški-
mi viri). Upravljanje s človeškimi viri je splošno sprejet izraz, ki pokriva
širok razpon področij delovanja (npr. iskanje in izbor ustreznih kandida-
tov, organizacijsko vkrcavanje in izkrcavanje (pojasnjeno v nadaljevanju),
razvoj zaposlenih, sistemi nagrajevanja, organizacijska kultura), vendar
se ga vse pogosteje poskušamo izogniti, saj beseda vir asociira na sredstvo
za doseganje cilja, razumevanje zaposlenih kot kakršno koli sredstvo pa
pri razmišljanju o etičnosti našega delovanja ne deluje pomirjujoče.
V pričujočem poglavju vam ponujamo razmislek o etičnih dilemah,
s katerimi se psiholog v delovni organizaciji pri svojem vsakdanjem delu
pogosto sreča. Predstavljeni odgovori na izpostavljene etične dileme so
vodilo pri iskanju najustreznejših odzivov, zavedati pa se moramo, da
univerzalne rešitve ne obstajajo ter da je vsaka situacija specifičen izziv.
Zato je še toliko pomembneje, da si psihologi med sabo delimo situacije,
218