Page 220 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 220

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 gre za vodilo presoje skladnosti. Kadar ga pri delu usmerja to
                 vodilo, lahko pričakuje, da bodo tudi etične dileme manjše, saj
                 bo vedno delal v smeri, ki bo najboljša za posameznika in hkrati
                 za organizacijo. Avtorice izpostavljajo tudi, kako pomembno je,
                 da si psihologi med sabo delijo situacije, ki jim predstavljajo izziv,
                 ter skupaj poiščejo primere dobrih praks, ki so jim v pomoč pri
                 vsakdanjem delu in ravnanju.
                 Ključne besede: psiholog v delovni organizaciji, razvoj zaposlenih,
                 organizacijska kultura, zaposlovanje

                 Uvod
            Psiholog v delovni organizaciji se na različnih področjih svojega dela (is-
            kanje in izbor ustreznih zaposlenih, izvajanje psiholoških testiranj, za-
            poslovanje, razvoj zaposlenih, razvoj organizacijske kulture itd.) sooča z
            etičnimi dilemami ter se pogosto znajde sredi konflikta med zaposlenim
            in delodajalcem. Minimalni standard njegovega dela sicer predstavlja de-
            lovnopravna zakonodaja, kjer so opredeljene osnovne smernice, ki pa ne
            zajamejo vseh področij. Poleg poznavanja in upoštevanja zakonodaje je
            psiholog (Boštjančič, 2011), ne glede na svojo funkcijo v podjetju, dolžan
            spoštovati tudi Kodeks etike kadrovskih strokovnjakov Slovenije in Kodeks
            poklicne etike psihologov (v nadaljevanju tudi Kodeks).
                 Pri razmišljanju o etičnih dilemah na področju psihologovega dela
            v organizacijah se nam zatakne že pri nazivih pozicij, ki jih zasedamo.
            Veliko psihologov ima, skladno s sistemizacijo podjetja, v svojem nazi-
            vu še vedno besedno zvezo človeški viri (npr. vodja upravljanja s človeški-
            mi viri). Upravljanje s človeškimi viri je splošno sprejet izraz, ki pokriva
            širok razpon področij delovanja (npr. iskanje in izbor ustreznih kandida-
            tov, organizacijsko vkrcavanje in izkrcavanje (pojasnjeno v nadaljevanju),
            razvoj zaposlenih, sistemi nagrajevanja, organizacijska kultura), vendar
            se ga vse pogosteje poskušamo izogniti, saj beseda vir asociira na sredstvo
            za doseganje cilja, razumevanje zaposlenih kot kakršno koli sredstvo pa
            pri razmišljanju o etičnosti našega delovanja ne deluje pomirjujoče.
                 V pričujočem poglavju vam ponujamo razmislek o etičnih dilemah,
            s katerimi se psiholog v delovni organizaciji pri svojem vsakdanjem delu
            pogosto sreča. Predstavljeni odgovori na izpostavljene etične dileme so
            vodilo pri iskanju najustreznejših odzivov, zavedati pa se moramo, da
            univerzalne rešitve ne obstajajo ter da je vsaka situacija specifičen izziv.
            Zato je še toliko pomembneje, da si psihologi med sabo delimo situacije,


            218
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225