Page 434 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 434

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            pomembne etične vidike našega raziskovanja. Sistematičen pristop do
            etičnih vprašanj, temeljit pregled etičnih vlog s strani etičnih komisij, so-
            delovanje z ostalimi (mednarodnimi) strokovnjaki in vključevanje pred-
            stavnikov skupnosti v raziskovanje so ključnega pomena.

                 Pomanjkanje raznolikosti v stroki

            Kulturna raznolikost med kliničnimi psihologi je pomemben dejavnik pri
            povečanju dostopa do psiholoških služb in izidov psiholoških intervencij
            za predstavnike kulturnih manjšin. Na žalost pa je poklic kliničnega psi-
            hologa v Veliki Britaniji in še marsikateri drugi zahodni državi zaznamo-
            van z dominacijo predstavnikov bele, kulturno zahodno usmerjene ve-
            čine (Turpin in Coleman, 2010). Pomanjkanje kulturne raznolikosti je v
            britanski klinični psihologiji večje kot v zdravniškem ali v drugih zdra-
            vstvenih poklicih. Razlogov za to je več, verjetno pa je navezanost stroke
            na zahodnjaške teorije in modele eden glavnih razlogov za to situacijo. K
            temu problemu prispeva tudi rigidnost izobraževalnih sistemov, ki daje-
            jo prednost klasičnim izobraževalnim potem, poleg tega kandidate za kli-
            ničnopsihološko specializacijo avtomatično izbira iz dominantne kultu-
            re, katere predstavniki imajo v večini lažji dostop do kvalitetnih šol (Scior
            idr., 2007).
                 Britansko društvo psihologov (British Psyhcological Society – BPS)
            kot tudi britanske univerze, ki ponujajo doktorske programe za klinič-
            nopsihološko izobraževanje, se zavedajo te situacije in so v zadnjih letih
            začele z akcijami (npr. shema Mind to Mind na Univerzi v Oxfordu, na-
            menjena podpori kandidatov iz manjšinskih skupin) in uvajanjem spre-
            memb, ki postopoma vodijo k povečani kulturni raznolikosti med na spe-
            cializacijo  sprejetimi  kandidati.  Predvsem so  zmanjšale  neenakost  pri
            procesu prijave, povečale informiranost o poklicu med dodiplomskimi
            študenti psihologije iz različnih manjšinskih skupin in usmerile pozor-
            nost v raznolikost ter učenje kulturnih kompetenc v vse elemente specia-
            lističnega programa in tudi v dodiplomske programe.

                 Zaključek
            Slovenska družba postaja, kot ostale družbe po svetu, vse bolj kulturno
            raznolika. Ta trend družbene raznolikosti se je, zaradi različnih zgodo-
            vinskih razlogov, v Britaniji začel bolj zgodaj kot v Sloveniji. Britanske iz-
            kušnje z neustreznostjo psiholoških kot tudi ostalih zdravstvenih služb
            za pripadnike kulturnih manjšin in posledičnim razvojem teh služb v


            432
   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439