Page 435 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 435

III.1 ∙ medkulturne kompetence pri delu psihologov

            zadnjih letih so zato relevantne ter koristne za razvoj podobnih služb v
            Sloveniji. V jedru tega razvoja je zavedanje dveh na videz nasprotujočih si
            dejstev. Na eni strani je zavedanje obče človečnosti in s tem splošnih člo-
            veških potreb, kot je npr. potreba po občutku varnosti, ki je neodvisna
            od kulturnega ozadja. Na drugi strani pa je spoznanje, da naša kulturna
            prepričanja in kulturne vrednote vplivajo na pot, ki si jo izberemo za sre-
            čevanje z našimi potrebami in za oblikovanja lastnega življenjskega smis-
            la, ter na načine, ki nam pomagajo doseči nase cilje.
                 Kliničnopsihološko delo mora biti zato utemeljeno na hipotezah in
            formulacijah, ki so prilagojene vsakemu posamezniku, sočutne do njego-
            vih psiholoških potreb in občutljive za ter spoštljive do njegovih/njenih
            kulturnih vrednot in navad. Obstoječe psihološke teorije in modeli teme-
            ljijo na zahodnih populacijah ter so zato pogosto neobčutljivi na potrebe
            drugih kulturnih skupin. Nove znanstvene raziskave, ki temeljijo na raz-
            ličnih posameznih in medkulturnih populacijah, so zato nujno potrebne.
            Pri kliničnem kot tudi pri raziskovalnem delu moramo biti previdni pri
            uporabi psiholoških testov, lestvic in vprašalnikov, ki so pogosto razviti
            na specifičnih populacijah, predvsem zahodnih. Nadaljnji razvoj in stan-
            dardizacija teh psiholoških orodij za različne kulturne skupine se mora-
            ta zato nadaljevati.
                 Odgovornost za realizacijo vseh teh načel je na strani vsakega po-
            sameznega psihologa. Njihova uspešna implementacija pa tudi zahteva
            medkulturni pristop na družbeni in sistemski ravni, s posledično aktiv-
            no pozornostjo na medkulturne načine dela v vseh psiholoških službah
            ter psiholoških izobraževalnih organizacijah. Medkulturna raznolikost
            znotraj psiholoških poklicev, ki primerno zastopa splošne populacije, je
            tudi potreben element tega razvoja.


                 Literatura
            Baker, C. (2018). Mental health statistics for England: Prevalence, services and
                 funding (Briefing Paper No. 6988). House of Commons Library.
            Beck, A., Naz, S., Brooks, M., in Jankowska, M. (2019). Improving access to
                 psychological therapies (IAPT): Black, Asian and minority ethnic service user
                 positive practice guide. BABCP.
            British Psychological Society. (2021). Code of ethics and conduct.
            Broesch, T., Crittenden, A. N., Beheim, B. A., Blackwell, A. D., Bunce, J. A.,
                 Colleran, H., Hagel, K., Kline, M., McElreath, R., Nelson, R. G., Pisor, A.
                 C., Prall, S., Pretelli, I., Purzycki, B., Quinn, E. A., Ross, C., Scelza, B.,


                                                                              433
   430   431   432   433   434   435   436   437   438   439   440