Page 431 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 431

III.1 ∙ medkulturne kompetence pri delu psihologov

            kot pomembne vrednote, ki posameznikom in skupini pomagajo živeti
            skozi težave, vendar so v zahodnjaškem svetu pogosto interpretirane kot
            neučinkovita pasivnost (Hays in Iwamasa, 2006).
                 V zahodnih zdravstvenih sistemih se tudi vse bolj uveljavlja egalitar-
            nost med klienti in zdravstvenimi delavci. Medtem ko ta pristop ustreza
            razvoju vrednot v zahodni družbi, pa je to lahko v nasprotju s pričakova-
            nji in potrebami klientov iz nekaterih drugih kultur, kjer avtoritativ nost
            psihologa/psihologinje prinaša občutke znanja, profesionalnosti in zau-
            panja (Hays in Iwamasa, 2006).
                 Kot vidimo, je preprek za dostop pripadnikov različnih kulturnih
            manjšin do psiholoških služb veliko. Problemi s komunikacijo, stigmo in
            z nezaupanjem se lahko razrešujejo s proaktivnim ter občutljivim pristo-
            pom do posameznih skupin, pogosto preko njihovih različnih voditeljev
            ali predstavnikov, ki pomagajo razviti boljšo komunikacijo in zaupanje
            do zdravstvenih delavcev ter le-te informirajo o vrednotah svoje skupine.
            Posamezni psihologi in psihološke službe morajo pri svojem delu upošte-
            vati vpliv občutka odtujitve od dominantne družbene skupine in občutka
            nemoči v manjšinskih skupinah ter razvijati občutek kulturne varnosti.
                 Sprejeti moramo, da imamo vsi pomanjkanje razumevanja in nepra-
            vilne predpostavke o pripadnikih za nas drugih kulturnih skupin. Zato
            se morajo kulturno odzivni psihološki pristopi začeti pred samim delom
            s klientom. To delo je osebno in ne enkratno, pač pa proces, skozi katere-
            ga raziskujemo lastne kulturne predpostavke in predsodke ter vpliv svo-
            je kulture na razvoj le-teh. Treba je tudi spoznati in spoštovati pozitivne
            strani različnih kultur v povezavi s preprečevanjem in premagovanjem
            psiholoških težav. Pomembno je izobraževanje o vrednotah in običajih
            drugih kultur ter stikih z njihovimi pripadniki. Supervizija ima v tem
            procesu kulturnega izobraževanja in osebnega razvoja ključno vlogo, pri
            čemer pa ne smemo pozabiti, da morajo tudi supervizorji kritično oceni-
            ti svoje lastno znanje in kompetence, povezane s kulturno raznolikostjo.
                 Pri samem psihološkem delu s pripadniki različnih kulturnih sku-
            pin moramo vedno uporabljati hipoteze in intervencije, ki so prilagojene
            posameznemu klientu, paru ali družini, ter upoštevati njegovo/njihovo
            enkratno situacijo. Identificirati moramo kulturne lastnosti, ki bodo pri-
            pomogle k reševanju danih težav. Kulturnih prepričanj, vrednot in običa-
            jev, tudi če so v nasprotju z našimi in v kolikor niso v nasprotju z zakoni
            v dani družbi, ne poskušamo spreminjati. Spustiti se moramo v klien-
            tov svet in pomagati reševati težave znotraj njega. Tu je ponovno treba


                                                                              429
   426   427   428   429   430   431   432   433   434   435   436