Page 433 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 433

III.1 ∙ medkulturne kompetence pri delu psihologov

            načel, vezanih na raziskovanje medkulturnih razlik. Prvič, pri raziskova-
            nju medkulturnih razlik je pomembno razumevanje raziskovalnega oko-
            lja (Broesch idr., 2020). V zgornjem primeru je pomembno razumevanje
            razlik med britanskim, slovenskim in tajskim zdravstvenim sistemom.
            Predvsem je pomembno razumevanje, kakšne so ostale demografske last-
            nosti adolescentov v vseh treh sistemih in kako le-te vplivajo na razli-
            ke med udeleženci raziskave. Npr., v Veliki Britaniji obstajajo pomembne
            razlike v dostopnosti psiholoških storitev med mladostniki belega bri-
            tanskega porekla in ostalimi mladostniki (Callaghan idr., 2017; Edbroo-
            ke-Childs in Patalay, 2019). Posledično je vprašljivo, ali so adolescenti iz
            CAMHS reprezentativna populacija. Podobno velja za slovenske in tajske
            adolescente – treba je ugotoviti, ali predstavljajo reprezentativno popula-
            cijo. Psihologinja je v opisanem primeru uporabila vprašalnik RCADS, ki
            se je v preteklosti izkazal kot medkulturno primeren pripomoček za oce-
            njevanje anksioznosti in depresivnosti pri adolescentih (Stevanovic idr.,
            2017); kakor koli, vprašalnik ni validiran na tajski ali slovenski populaciji,
            kar pomeni, da imamo pomanjkljive podatke o tem, kaj so normativni od-
            govori/rezultati na vprašalnikih za tajske in slovenske adolescente. Poleg
            tega je vprašljivo, ali je vprašalnik, ki temelji na psihiatričnem in zahod-
            njaškem  razumevanju  depresije,  primeren  za  ocenjevanje  depresije  pri
            azijskih populacijah, ki imajo pomembno drugačno razumevanje dušev-
            nih motenj. Obenem raziskave sugerirajo, da so samomorilne misli pogo-
            stejše pri predstavnikih azijskih skupnosti kot pri njihovih zahodnih vr-
            stnikih (Chen idr., 2011). Zaradi vseh navedenih dilem je psihologinjina
            interpretacija razlik med britanskimi, slovenskimi in tajskimi adolescen-
            ti sporna ter, precej verjetno, ne povsem pravilna.
                 Naslednji nasveti bi lahko izboljšali kvaliteto psihologinjinega raz-
            iskovanja in zmanjšali medkulturno raziskovalno pristranskost. Prvič,
            psihologinja bi lahko natančno preučila, kakšne so ostale demografske
            lastnosti adolescentov, ki so sodelovali v raziskavi. To bi ji pomagalo od-
            govoriti na vprašanje, ali so udeleženci raziskave reprezentativni. Poleg
            tega bi lahko uporabila kulturno prilagojene raziskovalne pripomočke,
            npr. vprašalnik depresivnosti, prilagojen in validiran za tajske adolescen-
            te. Psihologinja bi tudi lahko izboljšala integriteto raziskave z vključeva-
            njem predstavnikov skupnosti (tj. z aktivnim vključevanjem adolescen-
            tov samih v vsak korak svoje raziskave) (Broesch idr., 2020).
                 Medkulturne raziskave so  dandanes pogoste in  predstavljajo  po-
            memben vir informacij na področju psihologije. A te so pogosto zelo drage,
            dolge in logistično težko izvedljive. Posledično lahko hitreje spregledamo


                                                                              431
   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438