Page 440 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 440

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 uporabo testov, ki smo jih v Društvu psihologov Slovenije sprejeli
                 leta 2005, evropske (European Federation of Psychologicts’
                 Asociations – EFPA) in mednarodne vire (International Test
                 Commission – ITC), omenjamo pa tudi uveljavljene vire iz ZDA.
                 Zavedamo se, da je še veliko drugih, prav tako pomembnih in
                 dobrih virov, iz katerih bi se lahko učili.
                 Ključne besede: ocenjevanje, test, hramba psihodiagnostičnih
                 sredstev, sporočanje rezultatov, zastarela, neavtorizirana
                 sredstva za psihološko ocenjevanje

                 Uvod
            Korenine ocenjevanja in ob tem uporabe različnih pripomočkov za mer-
            jenje segajo daleč nazaj. Znan je sistem izpitov za državne uslužbence,
            ki so ga v kitajskem cesarstvu uporabljali približno 2.000 let (Anastasi
            in Urbina, 1997), pa tudi stari Grki so poznali ocenjevanje v sklopu izo-
            braževalnega procesa. Pri tem so uporabljali različna orodja in tudi da-
            nes ne smemo pozabiti, da so psihološka sredstva le orodja. Vsako orod-
            je je lahko koristno ali škodljivo, odvisno od načina uporabe (Anastasi
            in Urbina, 1997). Prav zato danes v svetu obstajajo združenja, poleg na-
            cionalnih  društev, ki  si  prizadevajo  za izboljšanje uporabe psiholoških
            sredstev in psihološkega ocenjevanja. Trenutno najpomembnejši za slo-
            venske psihologe sta Mednarodna komisija za teste (The International
            Test Commission – ITC) in Odbor za ocenjevanje pri Evropski zve-
            zi psiholoških združenj (Board of Assessment, European Federation of
            Psychologists’ Associations). Oba predstavljata pomemben vir pri spreje-
            manju smernic nacionalnih komisij za psihodiagnostična sredstva.
                 Na splošno gredo prizadevanja za kompetentno uporabo psiholoških
            sredstev po dveh poteh: (a) zagotavljanje kvalitete psiholoških sredstev,
            npr. doseganje primernih psihometričnih lastnosti, in (b) njihova pra-
            vilna uporaba (od njihovega izbora, izvedbe, vrednotenja, interpretaci-
            je do razlaganja rezultatov udeležencem in/ali naročnikom ocenjevanja).
            Strategiji pri doseganju teh dveh ciljev sta »omejevalna«, kjer imamo npr.
            predpise, kdo lahko uporablja psihološka sredstva in katera, ter »informa-
            tivna«, kjer si prizadevamo za čim večjo informiranost, usposobljenost
            oz. kompetentnost psihologov.
                 Psihologi imamo do psiholoških sredstev – vsaj sodeč po rezultatih
            raziskave, ki je bila prvič izvedena leta 1999 ter se je vsakih deset let po-
            novila in v kateri je sodelovalo od 128 (2009) do 321 (1999) psihologov


            438
   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445