Page 445 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 445
III.2 ∙ etične vsebine pri uporabi sredstev za psihološko ocenjevanje
za visoko strokovno in etično delovanje ter dolgoročno njihovo delovno
uspešnost, (b) nastopanju psihologov kot zgled, še posebej tistih, ki imajo
poseben status ali vlogo, kot so profesorji in drugi učitelji psihologije na
vseh ravneh izobraževanja, mentorji ali sodelavci, (c) aktivnem sodelova-
nju psihologov pri razvoju (Društvo psihologov Slovenije, 2019, čl. 4.11.),
raziskavah veljavnosti (Mednarodna komisija za teste, 2006, čl. 2.9.5) in
zbiranju podatkov za norme (čl. 2.9.6), (d) opozarjanju kršiteljev o nepra-
vilnostih na tem področju (Društvo psihologov Slovenije, 2019, čl. 5.3.).
Pričujoči prispevek je lahko primer enega od tovrstnih prizadevanj.
Kdaj preiti na posodobljeno obliko psihološkega sredstva?
Tako kot napreduje psihološka znanost, se spreminjajo tudi metode in
tehnike merjenja v psihologiji oz. se razvijajo nove. Sredstva za psiho-
loško ocenjevanje se posodabljajo, kadar novi raziskovalni podatki, po-
membne spremembe na ocenjevanem področju nakazujejo, da obstoječe
2
psihološko sredstvo ni več ustrezno za predvideno uporabo. Posodobitve
in tudi potrebe na trgu spodbudijo npr. nove raziskave, novi diagnostični
kriteriji in demografske spremembe.
Dilema. Psiholog ima zakupljeno verzijo vprašalnika iz leta 2005,
v letu 2015 pa se je vprašalnik posodobil. Psiholog je v dvomih,
ali mora nujno uporabljati novejšo verzijo. Kdaj naj preide na
novo ali posodobljeno obliko psihološkega sredstva? Kako dolgo
je etično in strokovno upravičeno uporabljati prejšnjo verzijo? V
katerih posebnih primerih je to strokovno dopustno?
Viri. Psiholog je pri izboru postopkov, metod, tehnik in sredstev za
ocenjevanje avtonomen ter si prizadeva izbrati sredstva, ki so najustre-
znejša za namen ocenjevanja in ciljno skupino (Društvo psihologov Slo-
venije, 2019, čl. 2.1., 2.2., 2.4. in 2.5.; tudi Mednarodna komisija za teste,
2006; čl. 1.1.2, 1.2.2, 1.2.4 in 2.2.1). Temo prehoda na posodobljeno obli-
ko psihološkega sredstva specifičneje naslavljajo Mednarodne smernice o
posodabljanju testov, zastarelih testih in uničevanju testov Mednarodne
komisije za teste (International Test Commission, 2015). Standardi za pe-
dagoško in psihološko testiranje (American Educational Research Asso-
ciation, 2014) se te teme dotikajo v standardu 4.24 in standardu 4.25. V
2 Posodobitev (s tujko revizija) lahko pomeni vse, od posodobitve norm do povsem
nove verzije testa.
443