Page 444 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 444

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            in drugih sredstev za ocenjevanje v raziskovalne namene (International
            Test Commission, 2014).
                 Predlogi za dobro prakso. Pravila so jasna in enoznačna, saj imamo
            na tem področju zakon in ne le etičnih smernic ter strokovnih priporo-
            čil (Društvo psihologov Slovenije, 2019, Mednarodna komisija za teste,
            2006; International Test Commission, 2014). Uporaba neavtoriziranih
            prevodov ali priredb brez ustreznih psihometričnih podatkov in norm je
            nezakonita ter škodljiva z več zornih kotov. Posledice so lahko velike: za
            udeleženo osebo gre lahko za izgubo službe (organizacija), napačno dia-
            gnozo (zdravstvo) ali sodbo (izvedenstvo), za psihologe lahko to pomeni
            nezaupanje tujih lastnikov avtorskih pravic, ki bi se kazalo v blokiranju
            novih ali odvzemu starih pravic za priredbe psiholoških sredstev v slo-
            venski jezik, širše pa to pomeni nezaupanje javnosti do psihološke stroke
            in okrnjen ugled slednje v svetu. O zavedanju in sprejemanju odgovorno-
            sti govorita tudi člena 3.7. in 3.12. v Kodeksu (Društvo psihologov Sloveni-
            je, 2019).
                 Kako ta trend obrniti? Rešitev vidimo v dvigovanju osebne odgovor-
            nosti in čvrstosti psihologa, ne glede na to, kako se s to dilemo spopada-
            jo drugi kolegi ali kakšno prakso vidijo pri profesorjih, mentorjih ali dru-
            gih psihologih. Psiholog mora uporabljati standardizirana in kakovostna
            sredstva za psihološko ocenjevanje (Društvo psihologov Slovenije, 2019,
            čl. 2.6.), ki jih je ocenila in sprejela psihološka stroka (čl. 2.2.).
                 Nekoliko manj stroga so določila pri uporabi psiholoških sredstev v
            raziskovalne namene. V tem primeru imamo lahko poleg avtorsko zašči-
            tenih psiholoških sredstev tudi psihološka sredstva, ki niso avtorsko za-
            ščitena (tj. so v prosti uporabi; angl. public domain). Če gre za avtorsko
            zaščitena psihološka sredstva, je treba za vsako spremembo, kopiranje,
            distribuiranje itd. prositi avtorja. Prav tako raziskave zahtevajo primerno
            dokumentacijo, vključno z vsemi podatki, ko so objavljeni rezultati razi-
            skave. Če uporabljamo raziskovalne oblike psiholoških sredstev v praksi,
            zanje veljajo enaka pravila o kakovosti kot pri že objavljenih sredstvih
            (več glej v International Test Commission (2014)) oz. jih moramo kritično
            uporabljati (Društvo psihologov Slovenije, 2019, čl. 2.6.).
                 Čeprav gre za kršitve zakona in lahko pričakujemo tožbe, kaznova-
            nje dolgoročno ni najučinkovitejše. Rešitve za upoštevanje mednarodno
            sprejetih pravil vidimo na več ravneh, in sicer pri: (a) informiranju psiho-
            logov in javnosti o pomenu kakovostnih psiholoških sredstev, usposablja-
            nju kolegov in ozaveščanju njihovih nadrejenih o tem, da je to pomembno


            442
   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449