Page 443 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 443

III.2 ∙ etične vsebine pri uporabi sredstev za psihološko ocenjevanje

            radi majhnosti trga in pomanjkanja finančnih virov za razvoj psiholoških
            sredstev to še posebej pereč problem, kljub temu da v raziskavi udeleže-
            ni psihologi tega ne vidijo kot pogost pojav (Komisija za psihodiagnostič-
            na sredstva, 2020). Organizacije na pobudo psihologov kupujejo psiholo-
            ška sredstva v tujini, psihologi jih brez dovoljenj prevajajo ter uporabljajo
            skupaj s tujimi normami. To počnejo kljub temu, da so vsa ta gradiva av-
            torsko zaščitena (oznaka ©) in da so pred njihovim nakupom podpisa-
            li izjavo, da tega ne bodo počeli. Zakon o avtorski in sorodnih pravicah
            (ZASP-UPB3) (2007), Kodeks poklicne etike psihologov (Društvo psihologov
            Slovenije, 2019, čl. 3.11 in 3.12) in Mednarodne smernice za uporabo testov
            (Mednarodna komisija za teste, 2006; International Test Commission,
            2001, čl. 1.4.2) so pri tem jasni.
                 V praksi na katerem koli področju, kjer psihologi uporabljajo psiholo-
            ška sredstva za ocenjevanje različnih osebnostnih lastnosti ali razvršča-
            nje, morajo biti psihološka sredstva psihometrično preverjena, tj. zanes-
            ljiva in veljavna na individualni ravni, dovolj občutljiva in normirana za
            svoj namen ter uporabo pri ljudeh, ki so jim namenjena. Samo tako lah-
            ko psiholog zagotovi pravilno oceno ali razvrščanje posameznika (glej In-
            ternational Test Commission (2014) ter Anastasi in Urbina (1997)). Ne-
            pojmljivo je, da javne (državne) ustanove kršijo zakon in podpirajo svoje
            zaposlene pri nestrokovnem ter neetičnem ravnanju.


                 Dilema. Psiholog želi uporabiti psihološko sredstvo za name-
                 ne psihološkega ocenjevanja. Ali je dovoljena neavtorizirana,
                 nestandardizirana, nenormirana uporaba psiholoških sredstev
                 samo zato, ker ni slovenskih priredb oz. je nanje treba čakati več
                 let? Ali lahko večletne izkušnje nadomestijo psihometrične po-
                 datke in subjektivno oceno o uporabnosti tujih norm na sloven-
                 ski populaciji? Ali lahko pri svojem delu (kjer so odločitve na
                 podlagi teh rezultatov življenjsko pomembne) psiholog uporab-
                 lja raziskovalne verzije psiholoških sredstev?


                 Viri. Ta dilema se neposredno nanaša na Zakon o avtorskih in so-
            rodnih pravicah (2007), člene 3.11., 3.12., 2.2., 2.6. in 3.7. Kodeksa poklic-
            ne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019), člen 1.4.2 v Med-
            narodnih smernicah za uporabo testov (Mednarodna komisija za teste,
            2006; International Test Commission, 2001) ter Izjavo o uporabi testov


                                                                              441
   438   439   440   441   442   443   444   445   446   447   448