Page 454 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 454

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            biti prav tako skrbno shranjena in dostopna le psihologu, na čigar ime so
            bila kupljena.


                 Dilema. Psiholog odhaja s trenutnega delovnega mesta (npr., od-
                 haja v drugo organizacijo, odhaja v pokoj, zapira svoje podjetje
                 oz. popoldanski s. p.), kjer je uporabljal psihološka sredstva. Kot
                 strokovnjak, ki upošteva etični kodeks, se sprašuje, kako pos-
                 krbeti zanje. Kaj narediti z gradivom (papirnatim ali elektron-
                 skim), npr. vprašalniki, ki so hranjeni v fizičnih ali elektronskih
                 osebnih mapah ali psihološkem arhivu? Komu predati ta gra-
                 diva, ki so namenjena samo psihologom, v organizaciji pa drug
                 psiholog ni zaposlen?


                 Viri. Ta dilema se neposredno nanaša na člene 3.7.–3.12. in 2.13. Ko-
            deksa poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019), člene
            1.4.1–1.4.4 v Mednarodnih smernicah za uporabo testov (Mednarodna komi-
            sija za teste, 2006) ter člene 7.1–8.2 v Mednarodnih smernicah za teste o
            posodabljanju testov, zastarelih testih in uničevanju testov (Internatio-
            nal Test Commission, 2015). Posredno so vir tudi Zakon o varovanju oseb-
            nih podatkov (ZVOP-2) (2022), Zakon o gospodarskih družbah (2009) in
            Kazenski zakonik (2012).
                 Predlogi za dobro prakso. Odgovor na zgornja vprašanja je lahko kra-
            tek in dokaj enostaven, če je bilo naše psihološko delovanje usklajeno s ko-
            deksom, z mednarodnimi smernicami in zakoni, ki se nanašajo na naše
            strokovno delo (zakon o varovanju osebnih podatkov ter zakoni z različ-
            nih področij delovanja psihologov, npr. zakon o zdravstveni dejavnosti,
            zakoni na področju izobraževanja ipd.). To npr. pomeni, da imamo (inter-
            ni) pravilnik o psihološkem ocenjevanju (ki je npr. pripravljen po smer-
            nicah v dodatku A v Mednarodnih smernicah za uporabo testov (Mednaro-
            dna komisija za teste, 2006)) ali po pravilih ISO-standardov za psihološko
            ocenjevanje v organizacijah (International Organization for Standardiza-
            tion, 2011a; 2011b), kjer je jasno zapisano vse, od priprave na psihološko
            ocenjevanje, usposobljenosti psihologa, izvedbe, vrednotenja, interpre-
            tiranja, posredovanja rezultatov udeležencem oz. naročniku do dostop-
            nosti psiholoških sredstev in njihovega varovanja, hrambe psiholoških
            poročil oz. mnenj ipd. Pomembno je tudi, da redno pregledujemo primer-
            nost oz. uporabnost psiholoških sredstev (Mednarodna komisija za teste,


            452
   449   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459