Page 451 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 451

III.2 ∙ etične vsebine pri uporabi sredstev za psihološko ocenjevanje

            sodelovalna ali manj delovna, ko vidi, da je bistrejša od večine vrstnikov.
            Ne glede na to, da je bilo psihološko ocenjevanje ustrezno izvedeno in re-
            zultati razumljivo razloženi, so lahko posledice poznavanja takega rezul-
            tata brez možnosti nadaljnjega pogovora škodljive za posameznika.
                 Kadar vseeno pride do tega, da udeleženec zahteva »svoje teste«, od-
            govor Informacijskega pooblaščenca loči med prednatisnjenimi vsebina-
            mi psiholoških testov (tj. vprašanja, naloge) in odgovori posameznika.
            Postavke psihološkega sredstva se obravnavajo kot prednatisnjena vsebi-
            na in se jih zaradi interesov varstva intelektualne lastnine ne sme repro-
            ducirati (ne v papirju ne elektronsko). V konkretnem primeru, ki ga na-
            vaja urad informacijskega pooblaščenca, je tako udeleženec psihološkega
            ocenjevanja lahko dobil kopijo svojih odgovorov, medtem ko je bil psiho-
            log dolžan prekriti vsebino prednatisnjenih testov.
                 Poleg tega, da so psihološka sredstva avtorsko zaščitena intelektu-
            alna lastnina, so tudi zaupno gradivo, namenjeno le usposobljenim stro-
            kovnjakom. Njihovo distribuiranje nepooblaščenim osebam bi lahko vo-
            dilo do izgube veljavnosti in zanesljivosti ter posledično škode za celotno
            stroko.
                 Udeleženci psihološkega ocenjevanja želijo morda kdaj poiskati še
            drugega psihologa, mu pokazati rezultate in prositi za njegovo razlago.
            Ob zahtevah za drugo mnenje, ki se nam zdijo v zdravstvu, v medicin-
            ski praksi samoumevne, psihologi ostanimo razmišljujoči. Spomnimo se,
            da je podatek o vrednosti levkocitov neposrednejša mera kot npr. centil-
            na vrednost psihološkega konstrukta edukativne sposobnosti na Ravno-
            vih progresivnih matricah. Neodvisno psihološko drugo mnenje je morda
            težko dobiti oz. pripraviti, ker je objekt merjenja oseba (tj. udeleženec te-
            stiranja) ter psiholog, ki odčita rezultate, pripravi pogoje in opazuje ude-
            ležence med izvedbo ocenjevanja, se z njimi pogovarja ter nato z vsem
            svojim znanjem, izkušnjami in sposobnostmi integrira rezultate v trenu-
            tno smiselno celoto. Če smo v vlogi »drugega« psihologa, bodimo najprej
            pozorni na to, da nismo v konfliktu interesov (Društvo psihologov Slo-
            venije, 2019, čl. 4.7.). Nato pridobimo dovoljenje posameznika (podobno,
            kot to navaja čl. 1.20. Kodeksa), da stopimo v stik s psihologom, ki je sprva
            opravljal psihološko ocenjevanje. Poleg rezultatov v številkah nas morajo
            zanimati še druge okoliščine ocenjevanja. Morda se nam zdi samoumev-
            no, da testiranje sposobnosti poteka dopoldne – je bilo res tako tudi v tem
            primeru? Je udeleženec razumel navodila, kje je delal napake, je kaj spra-
            ševal, je bil anksiozen, motiviran za izpolnjevanje psiholoških sredstev,


                                                                              449
   446   447   448   449   450   451   452   453   454   455   456