Page 449 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 449

III.2 ∙ etične vsebine pri uporabi sredstev za psihološko ocenjevanje

                 njihov otrok, poročilo, ki ga je udeleženec prejel, je napisano
                 v zelo strokovnem jeziku, vsebuje samo slike in je premalo ra-
                 zloženo ter ga oseba ne razume ali pa zapisani zaključki niso v
                 skladu s tem, kako oseba dojema samo sebe. Kaj lahko psiholog
                 naredi, ko udeleženec psihološkega ocenjevanja zahteva kopije
                 rezultatov psihološkega ocenjevanja in želi dobiti kopije psiho-
                 loških sredstev? 4


                 Viri. Kodeks poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije,
            2019) se tega področja posredno dotakne v členu 1.11. (preprečevanje zlo-
            rabe psiholoških veščin in spoznanj), neposredneje pa v členih 1.12., 1.16.,
            2.7., 2.8., 2.9., 2.10. in 2.11. (vodenje dokumentacije in pravica do vpogleda
            v vsebino dosjeja) ter 1.13. in 3.8. (varovanje psihološkega arhiva, ki vse-
            buje sredstva za psihološko ocenjevanje, kot poklicno skrivnost). Pri tem,
            kaj lahko z udeleženci delimo in česa ne smemo, nam pomagajo tudi pri-
            meri, ki jih opisuje urad informacijskega pooblaščenca: »Poleg omenjenih
            strokovnih pravil in načel organizacijo, odgovorno osebo in strokovnja-
            ka (npr. psihologa ali specialnega pedagoga) obvezuje tudi Zakon o gospo-
            darskih družbah (ZGD-1-UPB3) (2009, 40. čl.), ki govori o zaupni naravi
            podatkov, 236. člen Kazenskega zakonika (KZ-1-UPB2) ( 2012), ki govori
            o izdaji in neupravičeni pridobitvi poslovne skrivnosti (v primeru, da bi
            psihološki testi postali javni), in Zakon o avtorskih in sorodnih pravicah
            (ZASP-UPB3, 2007)« (Informacijski pooblaščenec, 2019). V Kodeksu poklic-
            ne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019) se na zaupnost
            gradiv nanašajo členi 3.9., 3.10, 3.11. ter 3.12. Člen 2.8 Mednarodnih smer-
                                         .
            nic za uporabo testov (Mednarodna komisija za teste, 2006) govori o jas-
            nem in točnem sporočanju rezultatov pristojnim ter drugim osebam. Na
            zaupnost obravnavanih rezultatov ter testnih gradiv pa se nanašajo členi
            pod razdelkoma 1.4. in 1.5.
                 Predlogi za dobro prakso. Osnovna priporočila za pripravo poročil so
            tri.

            a)  Razlaga, ne le slike ali tabele rezultatov. Ann Anastasi in Susana Ur-
                 bina (1997) priporočata navajanje širših ravni dosežkov in kvali-
                 tativne opise v preprostem izrazoslovju namesto točnih rezulta-
                 tov v številkah. Ameriška akademija kliničnih nevropsihologov
            4    Če bi druge osebe, vključno s psihologom, želele videti rezultate, jim to lahko omo-
                 gočimo z dovoljenjem udeleženca testiranja oz. njegovega zakonitega zastopnika.
                 Obstajajo izjeme, o katerih pa v tem razdelku ne govorimo.

                                                                              447
   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454