Page 498 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 498

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            identifikacije posameznikov, ki so v raziskavi prepoznani kot (samomo-
            rilno) ogroženi. To pomeni, da sodelovanje v raziskavi ni anonimno, tem-
            več le zaupno. Udeleženec se na raziskovalne materiale podpiše z imenom
            in priimkom ali pa z neko drugo identifikacijsko oznako, ki jo je možno
            kasneje povezati z njim. Kadar je tveganje manjše oz. zanemarljivo (in
            je načrt raziskave tak, da ne poslabša situacije, npr. duševnega zdravja,
            identifikacije ogroženih posameznikov ni pričakovati), je sodelovanje v
            raziskavi lahko anonimno. Kljub temu se mora psiholog zavedati, da lah-
            ko tudi v teh primerih obstaja manjša verjetnost identifikacije ogrožene-
            ga posameznika ali poslabšanja njegove situacije. V takšnih primerih je
            priporočljivo navesti vire pomoči, na katere se udeleženec lahko obrne. Iz
            člena 3.13 Kodeksa (Društvo psihologov Slovenije, 2019) namreč sledi, da
            psiholog s svojim strokovnim znanjem in delom ne povzroča škode obravnavan-
            cem. Posledice neizogibne škode ali nepredvidljive škodljive posledice psiholo-
            ške obravnave si prizadeva čim bolj omiliti. Psiholog v zgornjem primeru ni
            nujno povzročal škode, je pa z ocenjevalnimi postopki v okviru raziskave
            prepoznal stisko udeleženca, kar ni zanemarljivo. V zgornjem primeru bi
            torej moral zagotoviti postopke, ki bi mu omogočili kasnejši stik z iden-
            tificiranimi ogroženimi udeleženci, ali pa navesti vire pomoči, ki bi po-
            sameznika v stiski spodbujali k pridobivanju podpore. Ker to ni bilo na-
            rejeno, je smiselno, da raziskovalec na vse naslove, preko katerih je vabil
            k udeležbi v raziskavi, pošlje informacije o virih pomoči. S tem zagotovi
            možnost, da informacije pridejo do udeleženca v stiski. Prav tako obsta-
            ja možnost, da je ravno sodelovanje v raziskavi udeleženca spodbudilo k
            introspekciji in refleksiji o lastnem doživljanju, ga vodilo k prepoznavanju
            lastne stiske ter iskanju podpore.


                 Primer 4: Psihologinja med jutranjim branjem medijskih novic
                 zasledi članek o samomoru znane osebe. Že v naslovu je nedvou-
                 mno zapisano, da gre za samomor, v članku so navedene zelo na-
                 tančne informacije o metodi samomora in o zadnjih dnevih po-
                 kojnega. Pri tem je izpostavljen partnerski konflikt, za katerega
                 novinar domneva, da je vzrok samomora. V članek so vstavlje-
                 na sporočila in fotografije znanih ljudi, ki so pokojnega pozna-
                 li in se ga spominjajo z lepimi besedami. Pod člankom je zasledi-
                 ti številne komentarje bralcev medija, ki se pokojnega prav tako
                 spominjajo, večinoma z lepimi mislimi in sporočili. Psihologinja
                 se zaveda, da bo lahko prispevek povzročil učinek posnemanja


            496
   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502   503