Page 497 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 497

III.4 ∙ etične vsebine na področju samomorilnega vedenja

            vključene obravnavance (na primer: javnost, delovni tim, delodajalec). To po-
            meni, da je psiholog v raziskavah (tako kot je to značilno za druge po-
            klicne odnose, ki jih vzpostavlja), odgovoren za zagotavljanje dobrobiti
            udeležencev raziskave. V to sodi premislek o različnih vidikih raziskave,
            npr. namenu in ciljih raziskave, ustreznosti protokola raziskave, usposo-
            bljenosti vseh raziskovalcev, podatkih, ki se zbirajo. Raziskovalec mora
            o vseh vidikih raziskave ter njihovi ustreznosti natančno premisliti, saj
            je po členu 3.1. Kodeksa (Društvo psihologov Slovenije, 2019) odgovoren za
            strokovnost, kakovost in celovitost psihološke obravnave ter za posledice svoje-
            ga poklicnega delovanja. Zagotavljanje strokovnosti in celovitosti obravna-
            ve posameznika je pod določenimi pogoji lahko tudi oteženo. Psihologe
            se spodbuja k upoštevanju različnih etičnih načel, ki pa si lahko v določe-
            nih pogojih nasprotujejo. V zgornjem primeru si raziskovalec, kot naslav-
            lja Uvod v Kodeks, prizadeva za razvoj psihološke stroke ter družbeni in go-
            spodarski razvoj in obče dobro (Društvo psihologov Slovenije, 2019). Kljub
            temu pa pri zasledovanju tega, kar je zapisano v Kodeksu, obstajajo tvega-
            nja za posameznega udeleženca.
                 V oporo pri tovrstnih situacijah ter pri presojanju protokola in ustre-
            znosti raziskave so psihologu lahko različni kodeksi, kolegi psihologi pa
            tudi komisije za etična vprašanja (več o tem v poglavju pričujoče mono-
            grafije o raziskovalnem delu, ki so ga prispevali Vita Poštuvan idr. (2023)).
            Komisije nudijo neodvisno oceno ustreznosti in upravičenosti izbranih
            raziskovalnih metod in postopkov. S tem raziskovalcu pomagajo razmi-
            šljati o zagotavljanju skrbi za dobrobit udeležencev raziskave. Preko raz-
            ličnih vprašanj in potencialnih etičnih dilem raziskovalca spodbujajo k
            premisleku o možnih koristih, tveganjih ter obremenitvah udeleženca,
            v primeru identifikacije potencialnih tveganj pa tudi k pripravi postop-
            kov za preprečitev nastanka le-teh oz. zmanjševanje njihovih posledic. V
            primeru, da so obremenitve in tveganja velika, koristi za udeleženca pa
            majhne oz. neobstoječe, se raziskovalca spodbudi k prestrukturiranju na-
            črta raziskave. Slednja mora namreč težiti k maksimiziranju koristi in
            minimiziranju tveganj ter obremenitev. Kadar raziskava vključuje obrav-
            navo težkih tem oz. tem, ki lahko povzročijo posameznikovo stisko (npr.
            samomorilnost, depresija, osamljenost), je pridobivanje soglasja etične
            komisije še toliko pomembnejše. V zgornjem primeru bi bilo natančen
            načrt raziskave etični komisiji smiselno posredovati še pred izvedbo raz-
            iskave ter na ta način preprečiti zgornjo dilemo.
                 Zgornji  primer se  lahko prepreči na  več načinov.  Kadar je  tvega-
            nje  za  udeležence  večje,  mora  psiholog  zagotoviti  možnost  kasnejše


                                                                              495
   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501   502