Page 519 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 519

III.5 ∙ etika v ustvarjanju medijskih vsebin za otroke in mlade

            njegove medijske kompetentnosti, ki je eden najpomembnejših ciljev v se-
            danji in prihodnji medijski družbi. Predstavlja vidik kritičnega mišljenja,
            ki zajema dekodiranje, analizo, ocenjevanje in izdelavo medijskih sporo-
            čil (Lemish, 2003). Otroci so z razvojem vedno bolj usposobljeni za razu-
            mevanje in dejavno uporabo medijev.
                 Otroci so redni gledalci digitalnih medijev, z njimi se učijo ravnati s
            pomočjo izkušenih odraslih, ki jim predstavljajo model, in preko lastnih
            izkušenj z medijem. Predelava medijskih sporočil je pri njih močno pove-
            zana s pridobivanjem izkušenj v vsakdanjem življenju (Charlton, 2004).
            Velike spremembe v miselnem, čustvenem in socialnem razvoju v ob-
            dobju otroštva vodijo do razvojno pogojenih razlik v dojemanju medij-
            skih vsebin. Za pravilno razumevanje mora imeti otrok razvite številne
            miselne strukture, ki mu omogočajo: razumevanje medija kot izrazne-
            ga sredstva, prepoznavanje značilne oblike pripovedi, ločevanje med res-
            ničnim in izmišljenim, ustrezno razvito empatijo in moralno presojanje
            (Charlton, 2004). Zaradi vseh naštetih razlogov je zelo pomembno, kaj ot-
            roci pri določeni starosti gledajo, osnovno vodilo vsem pa mora biti izbira
            resnično kakovostnih oddaj za otroke, ki upoštevajo njihov razvoj in spo-
            sobnosti na vseh ravneh.
                 Pri tem veliko odgovornost nosijo ustvarjalci medijskih vsebin za ot-
            roke in mlade. Kljub upadu zanimanja za tradicionalno gledanje televizije
            ustvarjalci televizijskih vsebin premišljeno in predano ustvarjajo kakovo-
            stne vsebine, ki jih lahko otroci in mladi spremljajo na linearni televiziji,
            še pogosteje pa na digitalnih platformah. Pri tem ima najpomembnejšo
            vlogo edini javni medijski servis, Radiotelevizija Slovenija. Na Televiziji
            Slovenija deluje uredništvo otroških in mladinskih oddaj, ki z vso odgo-
            vornostjo zagotavlja širok izbor programskih vsebin za otroke in mlade
            ter jih ščiti pred programskimi vsebinami, ki bi lahko škodovale njiho-
            vemu razvoju. Ob tem se strokovnjaki srečujejo z mnogimi etičnimi dile-
            mami, kot so npr.: kako označiti vsebine drugih programov in uredništev,
            ki niso primerne za otroke, kako na primeren način poročati o otrocih in
            mladih v programih za otroke in mlade, kako otroke in mlade prikazova-
            ti kot voditelje ter igralce v programih za otroke in mlade in kako delati
            z otroki in mladimi na snemanjih. V pomoč so jim Zakon o avdiovizual-
            nih medijskih storitvah (2011), Splošni akt o zaščiti otrok v avdiovizual-
            nih medijskih storitvah (2022), Smernice za poročanje o otrocih (2014) ter
            interne Smernice za zaščito otrok v programih RTV Slovenija (RTV Sloveni-
            ja b. l.b) in Kodeks dela v programih za otroke in mlade (RTV Slovenija b. l.a).


                                                                              517
   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524