Page 519 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 519
III.5 ∙ etika v ustvarjanju medijskih vsebin za otroke in mlade
njegove medijske kompetentnosti, ki je eden najpomembnejših ciljev v se-
danji in prihodnji medijski družbi. Predstavlja vidik kritičnega mišljenja,
ki zajema dekodiranje, analizo, ocenjevanje in izdelavo medijskih sporo-
čil (Lemish, 2003). Otroci so z razvojem vedno bolj usposobljeni za razu-
mevanje in dejavno uporabo medijev.
Otroci so redni gledalci digitalnih medijev, z njimi se učijo ravnati s
pomočjo izkušenih odraslih, ki jim predstavljajo model, in preko lastnih
izkušenj z medijem. Predelava medijskih sporočil je pri njih močno pove-
zana s pridobivanjem izkušenj v vsakdanjem življenju (Charlton, 2004).
Velike spremembe v miselnem, čustvenem in socialnem razvoju v ob-
dobju otroštva vodijo do razvojno pogojenih razlik v dojemanju medij-
skih vsebin. Za pravilno razumevanje mora imeti otrok razvite številne
miselne strukture, ki mu omogočajo: razumevanje medija kot izrazne-
ga sredstva, prepoznavanje značilne oblike pripovedi, ločevanje med res-
ničnim in izmišljenim, ustrezno razvito empatijo in moralno presojanje
(Charlton, 2004). Zaradi vseh naštetih razlogov je zelo pomembno, kaj ot-
roci pri določeni starosti gledajo, osnovno vodilo vsem pa mora biti izbira
resnično kakovostnih oddaj za otroke, ki upoštevajo njihov razvoj in spo-
sobnosti na vseh ravneh.
Pri tem veliko odgovornost nosijo ustvarjalci medijskih vsebin za ot-
roke in mlade. Kljub upadu zanimanja za tradicionalno gledanje televizije
ustvarjalci televizijskih vsebin premišljeno in predano ustvarjajo kakovo-
stne vsebine, ki jih lahko otroci in mladi spremljajo na linearni televiziji,
še pogosteje pa na digitalnih platformah. Pri tem ima najpomembnejšo
vlogo edini javni medijski servis, Radiotelevizija Slovenija. Na Televiziji
Slovenija deluje uredništvo otroških in mladinskih oddaj, ki z vso odgo-
vornostjo zagotavlja širok izbor programskih vsebin za otroke in mlade
ter jih ščiti pred programskimi vsebinami, ki bi lahko škodovale njiho-
vemu razvoju. Ob tem se strokovnjaki srečujejo z mnogimi etičnimi dile-
mami, kot so npr.: kako označiti vsebine drugih programov in uredništev,
ki niso primerne za otroke, kako na primeren način poročati o otrocih in
mladih v programih za otroke in mlade, kako otroke in mlade prikazova-
ti kot voditelje ter igralce v programih za otroke in mlade in kako delati
z otroki in mladimi na snemanjih. V pomoč so jim Zakon o avdiovizual-
nih medijskih storitvah (2011), Splošni akt o zaščiti otrok v avdiovizual-
nih medijskih storitvah (2022), Smernice za poročanje o otrocih (2014) ter
interne Smernice za zaščito otrok v programih RTV Slovenija (RTV Sloveni-
ja b. l.b) in Kodeks dela v programih za otroke in mlade (RTV Slovenija b. l.a).
517