Page 527 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 527

IV.1 ∙ poučevanje etike v študijskih programih oddelka za psihologijo ...

                 Obstoječa praksa
            Izhodišča in načela psihološke etike ter pomen etičnega ravnanja študen-
            ti spoznajo že v prvem semestru dodiplomskega študija pri predmetih
            Uvod v psihologijo in Metodologija psihološkega raziskovanja, kjer razp-
            ravljamo o pojmu »etika« in sorodnih pojmih, jih opozorimo na temeljne
            dokumente Ameriškega psihološkega združenja (American Psychological
            Association – APA) in Evropske zveze psiholoških združenj (European
            Federation of Psychologists’ Association – EFPA), vezane na etično psi-
            hološko prakso, ter pomembna področja pravne regulacije psihološkega
            dela. Podrobno spoznajo Kodeks poklicne etike psihologov (Društvo psiho-
            logov Slovenije, 2019). K tem vsebinam se kasneje vračamo pri več pred-
            metih, ki etične vidike delovanja poudarijo v povezavi s specifičnimi
            strokovnimi vsebinami. Tam izpostavimo poudarke, pomembne za po-
            samezno področje, in vsebine etičnega kodeksa ponazarjamo na konkret-
            nih primerih s posameznega področja. Za tak način poučevanja etike smo
            se odločili, ker se psihologi na različnih področjih dela srečujemo z raz-
            ličnimi situacijami in populacijami klientov ter s tem tudi z različnimi
            vrstami etičnih dilem. Pri oblikovanju študijskih programov smo sledi-
            li ideji, da je treba o etiki razpravljati pri malodane vsakem predmetu in
            tako poudariti pomen etičnega psihološkega dela venomer ter na vseh
            področjih, pri vseh psihologovih poklicnih aktivnostih.
                 V tem poglavju predstavljamo poučevanje etike na izbranih katedrah
            oz. pri izbranih predmetih. Namen poglavja ni natančno prikazati vse
            obravnavane vsebine, pristope in količino ur, namenjenih psihološki eti-
            ki, ampak omogočiti splošno predstavo o njenem poučevanju v študijskih
            programih Oddelka za psihologijo FF UL.


                 Poučevanje etike v raziskovanju
            Raziskovalno  delo  je  temelj  razvoja  psihološke  znanosti  in  stroke  ter
            predstavlja del delovnih aktivnosti vsakega psihologa, ki izvaja na em-
            piričnih podatkih utemeljeno prakso, četudi npr. v obliki izvajanja eno-
            stavnih anket za pridobivanje mnenja klientov o kakovosti psihologovega
            dela. Ker študente temeljito usposabljamo za raziskovalno delo, je velik
            delež ur poučevanja etike v naših študijskih programih vezan na obrav-
            navo etičnih vidikov raziskovalnega dela.
                 Pri predmetih obče psihologije (npr. Kognitivni psihologiji, Uvodu v
            kognitivno nevroznanost) študenti spoznajo etična načela raziskovanja
            z ljudmi. Na predavanjih spoznajo različne etične dileme, s katerimi se


                                                                              525
   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532