Page 527 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 527
IV.1 ∙ poučevanje etike v študijskih programih oddelka za psihologijo ...
Obstoječa praksa
Izhodišča in načela psihološke etike ter pomen etičnega ravnanja študen-
ti spoznajo že v prvem semestru dodiplomskega študija pri predmetih
Uvod v psihologijo in Metodologija psihološkega raziskovanja, kjer razp-
ravljamo o pojmu »etika« in sorodnih pojmih, jih opozorimo na temeljne
dokumente Ameriškega psihološkega združenja (American Psychological
Association – APA) in Evropske zveze psiholoških združenj (European
Federation of Psychologists’ Association – EFPA), vezane na etično psi-
hološko prakso, ter pomembna področja pravne regulacije psihološkega
dela. Podrobno spoznajo Kodeks poklicne etike psihologov (Društvo psiho-
logov Slovenije, 2019). K tem vsebinam se kasneje vračamo pri več pred-
metih, ki etične vidike delovanja poudarijo v povezavi s specifičnimi
strokovnimi vsebinami. Tam izpostavimo poudarke, pomembne za po-
samezno področje, in vsebine etičnega kodeksa ponazarjamo na konkret-
nih primerih s posameznega področja. Za tak način poučevanja etike smo
se odločili, ker se psihologi na različnih področjih dela srečujemo z raz-
ličnimi situacijami in populacijami klientov ter s tem tudi z različnimi
vrstami etičnih dilem. Pri oblikovanju študijskih programov smo sledi-
li ideji, da je treba o etiki razpravljati pri malodane vsakem predmetu in
tako poudariti pomen etičnega psihološkega dela venomer ter na vseh
področjih, pri vseh psihologovih poklicnih aktivnostih.
V tem poglavju predstavljamo poučevanje etike na izbranih katedrah
oz. pri izbranih predmetih. Namen poglavja ni natančno prikazati vse
obravnavane vsebine, pristope in količino ur, namenjenih psihološki eti-
ki, ampak omogočiti splošno predstavo o njenem poučevanju v študijskih
programih Oddelka za psihologijo FF UL.
Poučevanje etike v raziskovanju
Raziskovalno delo je temelj razvoja psihološke znanosti in stroke ter
predstavlja del delovnih aktivnosti vsakega psihologa, ki izvaja na em-
piričnih podatkih utemeljeno prakso, četudi npr. v obliki izvajanja eno-
stavnih anket za pridobivanje mnenja klientov o kakovosti psihologovega
dela. Ker študente temeljito usposabljamo za raziskovalno delo, je velik
delež ur poučevanja etike v naših študijskih programih vezan na obrav-
navo etičnih vidikov raziskovalnega dela.
Pri predmetih obče psihologije (npr. Kognitivni psihologiji, Uvodu v
kognitivno nevroznanost) študenti spoznajo etična načela raziskovanja
z ljudmi. Na predavanjih spoznajo različne etične dileme, s katerimi se
525