Page 528 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 528
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
srečamo pri raziskovanju, in razpravljajo o etičnosti specifičnih raziskav,
npr. raziskav, kjer preučujemo odzive na dražljaje z negativno čustveno
vsebino, ter o tem, kako lahko zagotovimo etičnost raziskav. Spoznajo,
da je ključna presoja tveganj in koristi za udeležence ter da je treba načrt
raziskave podvreči etični presoji ustreznih organov, npr. etične komisije
institucije. Razmišljajo o tem, kakšne psihološke posledice lahko povzro-
či sodelovanje v različnih vrstah raziskav, in primerjajo tveganja v raz-
ličnih raziskavah. Spoznajo nekaj možnih ukrepov preprečevanja tvega-
nja (npr. da je treba poleg možnosti, da udeleženci kadar koli izstopijo
iz raziskave, zagotoviti tudi ustrezno razbremenitev po zaključku meri-
tev). Spoznajo, da mora biti sodelovanje v raziskavi prostovoljno in da je
treba udeležence, da se lahko prostovoljno odločijo za sodelovanje, na-
tančno obvestiti o namenu in vsebini raziskave ter njihovih nalogah in
pravicah. Študenti pridobijo izkušnjo sodelovanja v raziskavah, kjer so iz-
postavljeni ustreznemu etičnemu ravnanju izvajalcev raziskave, te izku-
šnje in znanja pa tudi sami aplicirajo pri pripravi manjših raziskovalnih
projektov, v katerih morajo prirediti vzorec obveščenega soglasja za na-
mene projekta in izpeljati postopek informiranja udeležencev ter pridobi-
vanja obveščenega soglasja. Spoznajo načelo zasebnosti in zaupnosti po-
datkov udeležencev ter pomen uporabe raziskovalnih šifer (tudi, kako je
treba oblikovati tako šifro, da preprečimo možnost nepooblaščene iden-
tifikacije udeleženca).
Pri metodoloških predmetih (npr. Metodologiji psihološkega raz-
iskovanja, Osnovah merjenja v psihologiji, Testni teoriji, Uporabni psi-
hometriji) izvajalci ob ustreznih priložnostih sprožijo pogovor o etičnih
vidikih pridobivanja podatkov (rekrutiranju udeležencev, pomenu upo-
števanja merskih značilnosti psiholoških pripomočkov in korektni iz-
vedbi psihološkega ocenjevanja), upravljanja s podatki, urejanja podatkov
(predvsem v zvezi s »čiščenjem« baz, obravnavo osamelcev in manjkajo-
čih vrednosti), analize podatkov (preprečevanje nekorektnih analiz in
praks poročanja o ugotovitvah raziskav, npr. poročanja samo o statistič-
no značilnih rezultatih, prirejanja analiz za pridobitev statistično zna-
čilnega rezultata), interpretiranja rezultatov (npr. o zavedanju različnih
napak in pristranskosti ocenjevanja) ter poročanja o rezultatih raziskav.
Pri izbirnem strokovnem predmetu Kvalitativno psihološko raziskova-
nje (2. ali 3. letnik 1. stopnje) pred izvedbo majhnega raziskovalnega pro-
jekta v enournem predavanju predstavimo osnovna načela etičnega rav-
nanja pri kvalitativnem raziskovanju, poudarimo pomen spoštovanja
in zaščite udeležencev, maksimiziranja koristi zanje in minimiziranja
526