Page 528 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 528

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            srečamo pri raziskovanju, in razpravljajo o etičnosti specifičnih raziskav,
            npr. raziskav, kjer preučujemo odzive na dražljaje z negativno čustveno
            vsebino, ter o tem, kako lahko zagotovimo etičnost raziskav. Spoznajo,
            da je ključna presoja tveganj in koristi za udeležence ter da je treba načrt
            raziskave podvreči etični presoji ustreznih organov, npr. etične komisije
            institucije. Razmišljajo o tem, kakšne psihološke posledice lahko povzro-
            či sodelovanje v različnih vrstah raziskav, in primerjajo tveganja v raz-
            ličnih raziskavah. Spoznajo nekaj možnih ukrepov preprečevanja tvega-
            nja (npr. da je treba poleg možnosti, da udeleženci kadar koli izstopijo
            iz raziskave, zagotoviti tudi ustrezno razbremenitev po zaključku meri-
            tev). Spoznajo, da mora biti sodelovanje v raziskavi prostovoljno in da je
            treba udeležence, da se lahko prostovoljno odločijo za sodelovanje, na-
            tančno obvestiti o namenu in vsebini raziskave ter njihovih nalogah in
            pravicah. Študenti pridobijo izkušnjo sodelovanja v raziskavah, kjer so iz-
            postavljeni ustreznemu etičnemu ravnanju izvajalcev raziskave, te izku-
            šnje in znanja pa tudi sami aplicirajo pri pripravi manjših raziskovalnih
            projektov, v katerih morajo prirediti vzorec obveščenega soglasja za na-
            mene projekta in izpeljati postopek informiranja udeležencev ter pridobi-
            vanja obveščenega soglasja. Spoznajo načelo zasebnosti in zaupnosti po-
            datkov udeležencev ter pomen uporabe raziskovalnih šifer (tudi, kako je
            treba oblikovati tako šifro, da preprečimo možnost nepooblaščene iden-
            tifikacije udeleženca).
                 Pri metodoloških predmetih (npr. Metodologiji psihološkega raz-
            iskovanja, Osnovah merjenja v psihologiji, Testni teoriji, Uporabni psi-
            hometriji) izvajalci ob ustreznih priložnostih sprožijo pogovor o etičnih
            vidikih pridobivanja podatkov (rekrutiranju udeležencev, pomenu upo-
            števanja merskih značilnosti psiholoških pripomočkov in korektni iz-
            vedbi psihološkega ocenjevanja), upravljanja s podatki, urejanja podatkov
            (predvsem v zvezi s »čiščenjem« baz, obravnavo osamelcev in manjkajo-
            čih  vrednosti),  analize  podatkov  (preprečevanje  nekorektnih  analiz  in
            praks poročanja o ugotovitvah raziskav, npr. poročanja samo o statistič-
            no značilnih rezultatih, prirejanja analiz za pridobitev statistično zna-
            čilnega rezultata), interpretiranja rezultatov (npr. o zavedanju različnih
            napak in pristranskosti ocenjevanja) ter poročanja o rezultatih raziskav.
            Pri izbirnem strokovnem predmetu Kvalitativno psihološko raziskova-
            nje (2. ali 3. letnik 1. stopnje) pred izvedbo majhnega raziskovalnega pro-
            jekta v enournem predavanju predstavimo osnovna načela etičnega rav-
            nanja  pri  kvalitativnem  raziskovanju,  poudarimo  pomen  spoštovanja
            in  zaščite  udeležencev,  maksimiziranja  koristi  zanje  in  minimiziranja


            526
   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532   533