Page 530 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 530

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            spoznajo mednarodne smernice za razvoj in uporabo testov, ki se tudi
            – vsaj posredno – dotikajo etičnega ravnanja pri psihološkem ocenjeva-
            nju. Pri seminarju izvedemo razpravo o konkretnih primerih kršitev eti-
            ke psihološkega ocenjevanja. Študenti v majhnih skupinah razpravljajo o
            vsaj štirih primerih kršitve, ugotavljajo, kateri členi Kodeksa poklicne etike
            psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019) so bili pri primeru krše-
            ni, ter razpravljajo, kako bi bilo bolje postopati, v panelni razpravi pa nato
            skupine soočijo svoja spoznanja. Ena ali dve majhni skupini (4–5 študen-
            tov) pripravita simpozij o etiki v psihološkem testiranju. Študenti, ki or-
            ganizirajo simpozij, najprej povzamejo teoretične okvire, spomnijo kole-
            ge na ključna poglavja etičnega kodeksa, nato pa pripravijo opis različnih
            etičnih dilem, ki se lahko pojavljajo pri psihološkem ocenjevanju, ali opise
            neetičnih ravnanj. Primere najdejo v priporočenih knjigah, npr. v Ethics
            in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases (Keith-
            Spiegel in Koocher, 2008). Majhne skupine nato razpravljajo o posame-
            zni dilemi – zakaj je to dilema, kaj ni bilo narejeno prav oz. kje so bile te-
            žave, kateri člen kodeksa je bil kršen, kako bi bilo treba postopati, zakaj
            tako. Navadno na dvournem seminarju uspemo predebatirati tri ali šti-
            ri dileme. Študente opozorimo na to, da etične dileme nimajo enostavnih
            rešitev, da lahko nanje večkrat gledamo z različnih vidikov in da je po-
            membno tehtanje različnih možnih rešitev ter njihovih posledic, zaradi
            česar naj bi se psihologi pri svojem delu redno posvetovali s kolegi oz. se
            udeleževali intervizije in supervizije.
                 Na Katedri za razvojno psihologijo se študenti pri predmetih Razvoj-
            na psihologija otroštva (1. letnik 1. stopnje) in Uporabna razvojna psiho-
            logija (3. letnik 1. stopnje) seznanijo s tem, kako upoštevati etična nače-
            la pri delu z otroki in drugimi starostnimi skupinami. Etična vprašanja
            se prepletajo z vsebinami sistematike opisa in razlage razvoja. V učnem
            načrtu predmeta Razvojnopsihološka diagnostika (3. letnik 1. stopnje) je
            eksplicitno navedena obravnava »praktičnih in etičnih problemov ocenje-
            vanja v vsakodnevnih in laboratorijskih pogojih«. V predavanja, vaje in
            seminarje o različnih metodah raziskovanja, pripomočkih, njihovi upo-
            rabi ter poročanju o ugotovitvah vpletamo etična vprašanja in pravila pri
            delu z različno starimi posamezniki. Z etiko povezane vsebine so vključe-
            ne v vsaj štiri triurna predavanja pa tudi v obravnavo vsakega pripomoč-
            ka posebej. Poseben poudarek je na etičnosti zbiranja podatkov, metodah
            merjenja in njihovih prednostih ter slabostih, kompetentnem ocenjeva-
            nju, pomenu stalnega spremljanja novosti na znanstvenem področju ter
            raziskovanju tega področja.


            528
   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535