Page 530 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 530
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
spoznajo mednarodne smernice za razvoj in uporabo testov, ki se tudi
– vsaj posredno – dotikajo etičnega ravnanja pri psihološkem ocenjeva-
nju. Pri seminarju izvedemo razpravo o konkretnih primerih kršitev eti-
ke psihološkega ocenjevanja. Študenti v majhnih skupinah razpravljajo o
vsaj štirih primerih kršitve, ugotavljajo, kateri členi Kodeksa poklicne etike
psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019) so bili pri primeru krše-
ni, ter razpravljajo, kako bi bilo bolje postopati, v panelni razpravi pa nato
skupine soočijo svoja spoznanja. Ena ali dve majhni skupini (4–5 študen-
tov) pripravita simpozij o etiki v psihološkem testiranju. Študenti, ki or-
ganizirajo simpozij, najprej povzamejo teoretične okvire, spomnijo kole-
ge na ključna poglavja etičnega kodeksa, nato pa pripravijo opis različnih
etičnih dilem, ki se lahko pojavljajo pri psihološkem ocenjevanju, ali opise
neetičnih ravnanj. Primere najdejo v priporočenih knjigah, npr. v Ethics
in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases (Keith-
Spiegel in Koocher, 2008). Majhne skupine nato razpravljajo o posame-
zni dilemi – zakaj je to dilema, kaj ni bilo narejeno prav oz. kje so bile te-
žave, kateri člen kodeksa je bil kršen, kako bi bilo treba postopati, zakaj
tako. Navadno na dvournem seminarju uspemo predebatirati tri ali šti-
ri dileme. Študente opozorimo na to, da etične dileme nimajo enostavnih
rešitev, da lahko nanje večkrat gledamo z različnih vidikov in da je po-
membno tehtanje različnih možnih rešitev ter njihovih posledic, zaradi
česar naj bi se psihologi pri svojem delu redno posvetovali s kolegi oz. se
udeleževali intervizije in supervizije.
Na Katedri za razvojno psihologijo se študenti pri predmetih Razvoj-
na psihologija otroštva (1. letnik 1. stopnje) in Uporabna razvojna psiho-
logija (3. letnik 1. stopnje) seznanijo s tem, kako upoštevati etična nače-
la pri delu z otroki in drugimi starostnimi skupinami. Etična vprašanja
se prepletajo z vsebinami sistematike opisa in razlage razvoja. V učnem
načrtu predmeta Razvojnopsihološka diagnostika (3. letnik 1. stopnje) je
eksplicitno navedena obravnava »praktičnih in etičnih problemov ocenje-
vanja v vsakodnevnih in laboratorijskih pogojih«. V predavanja, vaje in
seminarje o različnih metodah raziskovanja, pripomočkih, njihovi upo-
rabi ter poročanju o ugotovitvah vpletamo etična vprašanja in pravila pri
delu z različno starimi posamezniki. Z etiko povezane vsebine so vključe-
ne v vsaj štiri triurna predavanja pa tudi v obravnavo vsakega pripomoč-
ka posebej. Poseben poudarek je na etičnosti zbiranja podatkov, metodah
merjenja in njihovih prednostih ter slabostih, kompetentnem ocenjeva-
nju, pomenu stalnega spremljanja novosti na znanstvenem področju ter
raziskovanju tega področja.
528