Page 531 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 531

IV.1 ∙ poučevanje etike v študijskih programih oddelka za psihologijo ...

                 Etika na področju klinične psihologije, psihoterapije
                 in psihološkega svetovanja

            Pri predmetih Katedre za klinično psihologijo in psihoterapijo so v okviru
            študija 1. stopnje vsebine, vezane na področje etike, eksplicitno zapisane
            pri predmetu Uvod v klinično psihologijo (2. letnik). Pri tem predmetu so
            štirje temeljni stebri oz. vidiki etike ter t. i. »etična mreža« (Seedhouse,
            2008) predstavljeni v predmetnospecifičnem kontekstu klinične psiholo-
            gije. Pri predmetih te katedre je sicer poseben poudarek namenjen obrav-
            navi konkretnih situacij, kjer je potrebna visoka stopnja etične občutlji-
            vosti. Poudarjena so tveganja, ki izhajajo iz specifičnih lastnosti skupin
            ljudi, na katere se nanašajo področja klinične psihologije, psihoterapije,
            psihološkega svetovanja ipd. Poseben poudarek je namenjen občutljivej-
            šim razvojnopsihološkim obdobjem, npr. obdobju otroštva in mladostni-
            štva. Prav tako so izpostavljene situacije in okoliščine, kjer lahko pričaku-
            jemo večja tveganja z vidika etike, npr. nesreče, travme. Na predavanjih
            so predstavljena splošna načela in dileme v zvezi z različnimi področji
            (delo z ljudmi z različnimi psihološkimi problemi, raziskovanje, diagno-
            stika). Študente spodbujamo, da na seminarjih svoje seminarske teme
            predstavijo tudi z vidika etike z namenom, da postanejo občutljivi za to
            področje. Poskušamo čim bolj povezovati delo pri različnih oblikah dela,
            npr., učitelji informirajo asistente, kaj so s tega področja obravnavali pri
            seminarjih in predavanjih, in obratno, asistenti informirajo učitelje, kaj
            so obravnavali pri vajah. Vprašanja v zvezi z etiko vedno vključujemo tudi
            v preverjanje znanja.
                 Pri eni od vaj (2 uri) pri predmetu Uvod v svetovanje in psihotera-
            pijo (3. letnik 1. stopnje) študenti v majhnih skupinah pripravijo soglas-
            ja za svetovalni pogovor, pri čemer na podlagi etičnega kodeksa (Društvo
            psihologov Slovenije, 2019) pokrijejo pet področij delovnega dogovora/in-
            formiranega soglasja. Naslovi obravnavanih tem so: (i) Kako bi nagovo-
            rili potencialnega svetovanca; (ii) Kar se pogovarjava, je zaupno, razen:
            …; (iii) Informacije o snemanju (zaupnost, hramba, trajanje soglasja …);
            (iv) Informacije o srečanju; (v) Informacije o online izvedbi (za kaj je treba
            poskrbeti). Vsaka skupina po delu v majhnih skupinah prebere, kako bi se
            glasil njen del soglasja. V veliki skupini nato poteka diskusija, kaj so zajeli
            in kaj bi lahko oz. morali dodati. Pri tem upoštevajo tudi Zakon o varstvu
            osebnih podatkov (ZvOP-1-UPB1) (2007) in Uredbo (EU) 2016/679 Evrop-
            skega parlamenta in Sveta z dne 27. aprila 2016 o varstvu posameznikov
            pri obdelavi osebnih podatkov in o prostem pretoku takih podatkov ter


                                                                              529
   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536