Page 532 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 532
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
o razveljavitvi Direktive 95/46/ES (Splošno uredbo o varstvu podatkov)
(2016).
Pri drugi od vaj (2–4 ure) izberemo pet primerov svetovalnih/psiho-
terapevtskih situacij, ki so povezane z etičnimi dilemami. V majhnih sku-
pinah študenti poskušajo rešiti etično dilemo. Nato v veliki skupini pote-
ka diskusija o načinu njenega reševanja. Pri tretji od vaj (2–4 ure) vsaka od
majhnih skupin pripravi dogovore o etičnih načelih, ki jih bodo upošteva-
li pri večkratnih svetovalnih pogovorih, pri čemer vsaka skupina to vajo
izvede za eno od tematik. Tak primer je predstavitev upoštevanja etič-
nih načel v supervizijskem procesu, kjer so definirane vsebine dogovorov
(npr. načelo zaupnosti, način komunikacije in podpore članom, aktivno
sodelovanje, omejitev supervizijskega srečanja zaradi študijskega proce-
sa, pogovor o dvojnih vlogah ipd.).
Pri eni od vaj (2–4 ure) pri predmetu Kliničnopsihološka diagnostika
(1. letnik 2. stopnje) se študenti razdelijo v majhne skupine. Vsaki skupini
je dodeljeno eno področje iz Kodeksa poklicne etike psihologov (Društvo psi-
hologov Slovenije, 2019) in ob tem študenti odgovorijo na naslednja štiri
vprašanja: (i) Kako je etično ustrezno izvesti diagnostični postopek? (ii)
Kako ravnati s psihodiagnostičnimi sredstvi? (iii) Kaj vključiti v (pisno)
soglasje za delo z neznano osebo? (iv) Česa zaradi učne situacije ni možno
upoštevati? Nato v veliki skupini predstavijo skupinske odgovore, o kate-
rih nato poteka diskusija, npr. o ravnanju s psihodiagnostičnimi sredstvi.
Pri spoznavanju in uporabi psihodiagnostičnih sredstev so opozorjeni na
ustrezen način ravnanja z njimi. Pri drugi od vaj (2–4 ure) pri spoznava-
nju Vprašalnika travmatiziranosti otrok in mladostnikov – VTM (Brie-
re idr., 2000) poteka diskusija o travmi, spolni zlorabi in sočasnem upo-
števanju etičnih načel ob razkritju ter Zakona o preprečevanju nasilja v
družini. Študenti se seznanijo tudi s konkretnimi postopki reagiranja.
Vsaka skupina razmišlja tudi o pravilnikih, ki jih zakon predvideva za po-
samezno področje dela (vzgojo in izobraževanje, socialno varstvo, polici-
jo, zdravstvo). Po področjih analizirajo vlogo psihologa v posamezni insti-
tuciji. Običajno za konkreten primer odigrajo multidisciplinarni tim, kjer
je prisoten po en predstavnik (psiholog) iz vsake institucije.
Etika na področju psihologije dela in organizacije
Pri predmetih Katedre za psihologijo dela in organizacije (v nadaljeva-
nju PDO) poudarjamo, da PDO preučuje vedenje ljudi v delovnem in dru-
gih organiziranih družbenih okoljih, znanstvena spoznanja pa uporablja
530