Page 92 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 92
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
odnos, ob tem pa skrbno upoštevati njihove hitro spreminjajoče
se razvojne značilnosti in razvojne naloge, kako spodbujati
njihovo avtonomnost in hkrati upoštevati, da so to glede na
zakonodajo mladoletne osebe? V pričujočem prispevku avtorice
prikazujejo etične dileme, s katerimi se srečujejo psihologi v
VIZ v odnosu do različnih udeležencev znotraj VIZ in v okviru
medinstitucionalnega sodelovanja, ponujajo razmisleke,
izpostavljajo primere dobrih praks, tudi dileme, ter spodbujajo k
visoki etični drži pri vsakodnevnem delu psihologa v VIZ.
Ključne besede: etično ravnanje v šolski svetovalni službi,
odgovornost psihologa v VIZ, etična in strokovna kompetentnost
v šoli
Uvod
Temeljni cilj svetovalne službe je optimalni razvoj otroka ne glede na
spol, socialno in kulturno poreklo, veroizpoved, narodno pripadnost
ter telesno in duševno konstitucijo. Z namenom doseganja tega cilja in
v tem okviru vseh drugih sistemsko zastavljenih splošnih ter posebnih
vzgojno-izobraževalnih (v nadaljevanju VIZ) ciljev svetovalna služba po-
1
maga in sodeluje z osnovnim namenom, da bi bili vsi udeleženci v vzgo-
ji in izobraževanju (v nadaljevanju VIZ) in VIZ ustanova kot celota čim
uspešnejši.
Osnovna naloga šolske svetovalne službe je, da se vključuje v kom-
pleksno reševanje pedagoških, psiholoških in socialnih vprašanj VIZ dela
v vrtcu oz. šoli tako, da pomaga in sodeluje z vsemi udeleženci in po pot-
rebi tudi z ustreznimi zunanjimi ustanovami. Pri tem vzpostavlja ustre-
zen svetovalni odnos in deluje strokovno.
Delo vključuje dejavnosti pomoči, razvojne in preventivne dejavno-
sti ter dejavnosti načrtovanja in evalvacije (Nacionalni kurikularni svet,
Področna kurikularna komisija za osnovno šolo in Kurikularna komisija
za svetovalno delo, 2008).
Pri svojem delu šolski svetovalni delavec sledi temeljnim načelom, ki
jih natančno pojasnjujejo Programske smernice svetovalne službe (Naci-
onalni kurikularni svet, Področna kurikularna komisija za osnovno šolo
in Kurikularna komisija za svetovalno delo, 2008), ta pa so:
1 Izraz »udeleženec« vključuje otroke, učence, vajence, dijake, vzgojitelje, učitelje,
vodstvo vzgojno-izobraževalne ustanove in starše.
90