Page 93 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 93
II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju
– načelo strokovnosti in strokovnega izpopolnjevanja,
– načelo strokovne avtonomnosti,
– načelo interdisciplinarnosti,
– strokovnega sodelovanja in povezovanja,
– načelo aktualnosti,
– načelo razvojne usmerjenosti,
– načelo fleksibilnega ravnotežja med osnovnimi vrstami dejav-
nosti svetovalne službe,
– načelo celostnega pristopa,
– načelo sodelovanja v svetovalnem odnosu
– in načelo evalvacije lastnega dela.
Na delovnem mestu svetovalnega delavca se psiholog pogosto soo-
ča z zahtevnimi in nepredvidljivi situacijami, ki lahko vključujejo učen-
ce, učitelje, starše, vodstvo šole ali zunanje sodelavce in druge institucije.
Ob upoštevanju šolskih pravilnikov, zakonov in podrobnejših navodil ter
priporočil, ki jih podajata pristojno ministrstvo in Zavod Republike Slo-
venije za šolstvo, je nujno tudi poznavanje etičnih načel. Psiholog v VIZ
je dolžan pri svojem delu spoštovati strokovna etična načela, spoštova-
nje etike pa je osnovna orientacija njegovega delovanja (Pečjak in Košir,
2017). Ta pomembno usmerjajo njegov delo in tudi poslanstvo, ki ga po-
meni ta poklic.
Pričujoče poglavje ponuja razmišljanje o pomembnosti upoštevanja
etičnih načel in o etični drži psihologa, zaposlenega v VIZ. Predstavlja na-
bor izkušenj, etično zahtevnejših situacij in tudi dilem, s katerimi se so-
očamo pri svojem delu.
Poglavje je razdeljeno v dva dela. V prvem avtorice preko izpostav-
ljanja določenih členov Kodeksa poklicne etike psihologov (v nadaljevanju
tudi Kodeks) (Društvo psihologov Slovenije, 2019) le-ta razlagajo s po-
močjo konkretnih primerov in opozarjajo na določene etično zahtevnej-
še situacije ter dileme. V drugem delu naslavljajo specifična področja dela
(npr. posebne potrebe, prehajanje otrok na višjo raven izobraževanja, na-
silje ipd.) ter znotraj posameznega sklopa z vidika etike psihologa čim
izčrpneje ponujajo priložnost za razmislek, svoje izkušnje in smernice za
prihodnje delovanje.
91