Page 117 - Koderman, Miha, Poklar, Mojca, ur. 2023. Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 117

Parenzana – Pot zdravja in prijateljstva

            6 Zaton ali revitalizacija? Skupinska hoja po Parenzani
            V zadnjih letih, po zaprtju priobalne ceste za promet spomladi leta 2017
            (Sa. J. in T. H. 2017), se je na odseku poti ob morju obisk, podprt s turi-
            stično promocijo, močno povečal. Parenzana, pot neposredno ob morju,
            je postala pretežno namenjena pešcem, obalno cesto pa so si po pasovih
            delili kolesarji, intervencijska vozila, tamkajšnji stanovalci in lastniki ze-
            mljišč. Za del Parenzane med Žusterno in Izolo se je namesto prej uveljav-
            ljajočega se imena začelo med ljudmi ter med tedanjimi župani bolj upo-
            rabljati ime »obalna cesta« pa tudi »zeleni pas somestij med Koprom in
            Izolo« oz. »zelena oaza med Koprom in Izolo« (Sa. J. in T. H. 2017), medtem
                                                                   8
            ko je ime Parenzana za cesto ob morju le redko kdo omenil.  Drugi deli pa
                                                                    9
            so se zdeli v primerjavi s tem nekako v zatonu oz. stagnaciji.  Zaradi ome-
            njenih izhodišč smo pri predmetu Uporabna družbena geografija izbrali
            temo, ki se je nanašala na oživljanje tematske poti Parenzana.
                 Najprej smo gostili ustanovitelja Društva za dediščino in podeže-
            lje Histrion, Srečka Gombača (2022), ki je bil med letoma 2000 in 2016
            upravljavec Muzeja Parenzana in nam je iz prakse ljubiteljskih muzeal-
            cev predstavil zgodovino lokalne ozkotirne istrske železnice Parenzana v
            okviru zgodovine železnic avstro-ogrske države ter istrskih državnih že-
            leznic. Predavanja so študentke in študente seznanila z izbranimi kon-
            cepti iz antropologije krajine ter antropologije hoje in (ne)mobilnosti. Ker
            je bil predmet naravnan na praktično delo in uporabne rezultate, smo
            s študenti po pregledni bibliografski raziskavi o Parenzani v okviru te-
            renskega raziskovanja po etapah prehodili nekdanjo traso ozkotirne že-
            leznice, da bi z namenom oživitve tematske poti oblikovali dodatno tu-
            ristično-rekreativno ponudbo, vezano na to »rekreacijsko, zgodovinsko,
            kulturno in etnološko pot« (Kralj).

            8    Eni izmed študentk, Meggie Kalan, je sogovornik, ki se na obalni cesti redno
                 rekreira, povedal, da niti ni vedel, da se opisana trasa imenuje Parenzana. Poleg
                 tega je povedno, da je poznal fizično pot, ni pa poznal zgodovine in imena poti,
                 ker ni nikdar prebral informativnih tabel. »Tista lokomotiva v Izoli je pa zanimiva
                 malemu, meni ne ravno, pa se nikoli nismo vprašali, zakaj stoji tam« (Kalan 2023).
            9    Med poizvedbami v TIC-ih v Kopru in Izoli glede prihodnjih načrtov s Parenzano
                 sem izvedela, da v bližnji prihodnosti na obeh lokacijah načrtujejo namestitev
                 kolesa, s katerim bi se ob predvajanju vizualnih podob pokrajine virtualno pelja-
                 li po trasi poti skozi tunele in druge kraje. Posnetka si po večkratnem poizvedo-
                 vanju nisem mogla ogledati, ker projekcije ob virtualni vožnji s kolesom po tra-
                 si v času pisanja tega prispevka še niso bile pripravljene za javnost. Glede drugih
                 informacij o Parenzani so nas na TIC-ih napotili na spletno stran Parenzana.net:
                 https://www.parenzana.net.

                                                                              117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122