Page 114 - Koderman, Miha, Poklar, Mojca, ur. 2023. Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 114

Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2

            5 Razvijanje zgodovinskih vsebin:
            Zamišljena preteklost in imaginarna vožnja s Parenzano
            Antropolog Keith Basso podrobneje raziskuje pojav antropomorfiziranja
            prostora in ugotavlja, da ni veliko znanega o tem, kako različne populaci-
            je po svetu razumejo kraj, kako ga dojemajo in kako se zavedajo sveta, ki
            jih obkroža. Opazovalci se, nasprotno, zavedajo, da prostor vsebuje spo-
            sobnost sprožanja različnih samorefleksij pri ljudeh (Basso 1996 v Orley
            2012, 37). Kraje je Basso preučil v vzajemnem oživljanju oz. navdihovanju
            med posamezniki in specifičnimi prostori ter jih opredelil kot človeške
            konstrukcije, ki se jih obuja tako, da tudi v svoji popolni negibnosti izgle-
            dajo takšni, kakor da bi utegnili spregovoriti. Toda prostori oživijo samo,
            kadar jim njihovi obiskovalci dopustijo posredovati njihovo specifično
            preteklost (Orley 2012, 37) s pomočjo ohranjevalcev spomina oz. posredo-
            valcev zgodb in preteklosti.
                 Rekonstrukcija trase železnice je povezana z različnimi človeškimi
            izkušnjami in je pogojena z osebnimi zgodovinami ter spomini, skozi ka-
            tere spregovorijo tudi kraji (prim. Orley (2012)). Srečko Gombač (2014),
            eden ključnih sogovornikov, je pojasnil, da je bila Parenzana vedno priso-
            tna v spominih med ljudmi iz tega prostora. Prizadeval si je predvsem za
            predstavljanje zgodovine železnic. Različni ljudje so dajali različne pobu-
            de za njeno vzpostavljanje (oživitev), uveljavljanje in razvoj. Ko so se zara-
            di različnih interesov in konfliktov z odločevalci v občini ljudje izčrpava-
            li, so se nato čez čas tudi umaknili v zasebnost. Podobno se je tudi Srečko
            Gombač, ki ga je k upravljanju Muzeja Parenzana povabil Marjan Kralj,
            sčasoma umaknil zaradi odpovedi podpore za obratovanje muzeja s stra-
            ni tedanjega župana (Sinisa Rancov 2016).
                 Pri oblikovanju zgodb o ozkotirni železnici sta imeli po besedah so-
            govornikov (Gombač; Kralj) veliko vlogo dve knjigi, prevod knjige Cara
            Parenzana! - Ferrovia Trieste Parenzo, ki jo je leta 1987 objavil Giulio Roselli,
            v slovenski jezik (Roselli 2002) ter knjiga Tadeja Brateta Parenzana, železni-
            ca za vse čase (2007). Draga Parenzana! je izšla kot prevod ob stoletnici za-
            četka gradnje železnice. V teh delih najde bralec natančno rekonstrukci-
            jo zgodovine gradnje železnice iz obdobja avstro-ogrske monarhije. Giulio
            Roselli (2002) podrobno opisuje odločanje in načrtovanje trase ozkotir-
            ne železnice, ki je bilo polno konfliktov, podatke o kompozicijah vlakov,
            kronologijo procesov pogajanj občinskih oblasti z Dunajem ter načrtova-
            nje trase in njenih alternativnih različic, ki so jih zahtevali predstavni-
            ki krajev ob njej. Razgrne več zemljevidov trase z železniškimi zidanimi


            114
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119