Page 113 - Koderman, Miha, Poklar, Mojca, ur. 2023. Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 113

Parenzana – Pot zdravja in prijateljstva

                 Danes Pot zdravja in prijateljstva, Put zdravlja i prijateljstva ali
                                          6
            Strada della salute e dell‘amicizia  poteka skozi občine Trst, Milje, Devin-
            Nabrežina, Dolina v Italiji, Koper, Izola, Piran v Sloveniji ter Karojba,
            Motovun, Višnjan, Grožnjan, Kaštelir-Labinci, Oprtalj, Umag, Vižinada
                                 7
            in Poreč na Hrvaškem.
                 V Sloveniji so s pomočjo projektov rekonstruirali leseni most čez reko
            Rižano in postavili stekleni paviljon s staro lokomotivo v Izoli. Obnovili
            so del trase pri tunelu Šalet, ki so ga nekaj let pred tem odprli za del trase
            Bepijevega pohoda oz. Martinovega teka in z njega odstranili odpadke ter
            nekdanje gojišče šampinjonov (Orel 2017).

                 To je bilo vse področje našega otroškega potepanja. Mi smo [pretaknili] vse
                 te vodne vire in te tunele. To smo vse brskali. Naši starši niso vedli za nas, ni
                 bilo ograj. Smo se potepali in smo bili svobodni … nobenih varovanj, ne [na-
                 pisov] na lastno odgovornost, nobenih tabel ni bilo. Ali pa zasebna lastnina,
                 to ni obstajalo. Cela Izola je bila naše otroško igrišče. […] Ta proga je bila tako
                 kvalitetno narejena, vsa odvodnjavanja, od spodaj, še današnji inženirji tega
                 ne znajo … Jaz sem se najbolj zavzemal, da bi ohranili to progo čimbolj avtoh-
                 tono. Brez asfaltiranja … Da bi to progo naredili po vzoru Cersiane v Trstu, ki
                 je tudi vozila iz Trsta v Kozino. Tam so lepo, iz gramoza, pomešanega z glino,
                 ohranili avtohtonost. Mi pa ne. Smo dobili denar iz Evrope, smo zalili vse z
                 asfaltom … pred tem je bila [pot takšna, kot je] železniška proga, švelerji [že-
                 lezniški pragovi] pa gramoz. Ko je prišel denar, so vse zalili z asfaltom. [Kralj]

                 Muzej Parenzane v Izoli so dodatno opremili s fotografijami in z do-
            kumenti železnice, načrti različnih železniških prog v avstro-ogrski mo-
            narhiji, povezanih v kompleksen sistem infrastrukture za transport
            vojske, ljudi in dobrin ter stavb železniških postaj. Postavili so maketo
            proge in predstavili tramvajsko povezavo proge s Piranom. Na asfaltirani
            trasi so zgradili tudi novo infrastrukturo čez obstoječe ceste, ki jih prečka
            pot. Pri obratu Lama v Dekanih so postavili nadvoz nad avtocesto. Delno
            nove odseke poti so naredili na segmentih Bertoki–Koper in v Strunjanu;
            ti odseki se bodo po načrtih dokončali v prihodnosti. Na relaciji Lucija–
            Sečovlje–Dragonja pa so traso delno na novo zgradili.

            6    Ime naj bi bilo izbrano s konsenzom slovenske, hrvaške in italijanske strani (Ferk
                 2017, 17).
            7    Parenzana poteka po dvojezičnem območju. Vendar so župani pisma o nameri
                 podpisali v treh jezikih: slovenskem, hrvaškem in italijanskem. Imena krajev v
                 pismu o nameri so napisali v nacionalnih jezikih in ne dvojezično. Navajamo ime-
                 na krajev, zapisana v slovenski jezikovni različici pisma o nameri.

                                                                              113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118