Page 113 - Koderman, Miha, Poklar, Mojca, ur. 2023. Geografsko raziskovanje slovenske Istre 2. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 113
Parenzana – Pot zdravja in prijateljstva
Danes Pot zdravja in prijateljstva, Put zdravlja i prijateljstva ali
6
Strada della salute e dell‘amicizia poteka skozi občine Trst, Milje, Devin-
Nabrežina, Dolina v Italiji, Koper, Izola, Piran v Sloveniji ter Karojba,
Motovun, Višnjan, Grožnjan, Kaštelir-Labinci, Oprtalj, Umag, Vižinada
7
in Poreč na Hrvaškem.
V Sloveniji so s pomočjo projektov rekonstruirali leseni most čez reko
Rižano in postavili stekleni paviljon s staro lokomotivo v Izoli. Obnovili
so del trase pri tunelu Šalet, ki so ga nekaj let pred tem odprli za del trase
Bepijevega pohoda oz. Martinovega teka in z njega odstranili odpadke ter
nekdanje gojišče šampinjonov (Orel 2017).
To je bilo vse področje našega otroškega potepanja. Mi smo [pretaknili] vse
te vodne vire in te tunele. To smo vse brskali. Naši starši niso vedli za nas, ni
bilo ograj. Smo se potepali in smo bili svobodni … nobenih varovanj, ne [na-
pisov] na lastno odgovornost, nobenih tabel ni bilo. Ali pa zasebna lastnina,
to ni obstajalo. Cela Izola je bila naše otroško igrišče. […] Ta proga je bila tako
kvalitetno narejena, vsa odvodnjavanja, od spodaj, še današnji inženirji tega
ne znajo … Jaz sem se najbolj zavzemal, da bi ohranili to progo čimbolj avtoh-
tono. Brez asfaltiranja … Da bi to progo naredili po vzoru Cersiane v Trstu, ki
je tudi vozila iz Trsta v Kozino. Tam so lepo, iz gramoza, pomešanega z glino,
ohranili avtohtonost. Mi pa ne. Smo dobili denar iz Evrope, smo zalili vse z
asfaltom … pred tem je bila [pot takšna, kot je] železniška proga, švelerji [že-
lezniški pragovi] pa gramoz. Ko je prišel denar, so vse zalili z asfaltom. [Kralj]
Muzej Parenzane v Izoli so dodatno opremili s fotografijami in z do-
kumenti železnice, načrti različnih železniških prog v avstro-ogrski mo-
narhiji, povezanih v kompleksen sistem infrastrukture za transport
vojske, ljudi in dobrin ter stavb železniških postaj. Postavili so maketo
proge in predstavili tramvajsko povezavo proge s Piranom. Na asfaltirani
trasi so zgradili tudi novo infrastrukturo čez obstoječe ceste, ki jih prečka
pot. Pri obratu Lama v Dekanih so postavili nadvoz nad avtocesto. Delno
nove odseke poti so naredili na segmentih Bertoki–Koper in v Strunjanu;
ti odseki se bodo po načrtih dokončali v prihodnosti. Na relaciji Lucija–
Sečovlje–Dragonja pa so traso delno na novo zgradili.
6 Ime naj bi bilo izbrano s konsenzom slovenske, hrvaške in italijanske strani (Ferk
2017, 17).
7 Parenzana poteka po dvojezičnem območju. Vendar so župani pisma o nameri
podpisali v treh jezikih: slovenskem, hrvaškem in italijanskem. Imena krajev v
pismu o nameri so napisali v nacionalnih jezikih in ne dvojezično. Navajamo ime-
na krajev, zapisana v slovenski jezikovni različici pisma o nameri.
113