Page 102 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 102

Etika raziskovanja


                  odnos, da bi ga vnaprej informirali (Bryman, 2012). Kljub temu naj bi poten-
                  cialni udeleženci dobili vsaj ključne informacije o raziskavi. Če smo navedli,
                  da bodo rezultati uporabljeni izključno v raziskovalne namene, jih ne mo-
                  remo posredovati kam drugam ali za kakšne druge namene brez dovoljenja
                  vključenih vraziskavo;dogovorejetrebaspoštovati,tudi četo zaraziskovalca
                  prinese dodaten finančni izdatek (O’Hara idr., 2011).

                  Prostovoljnost udeležbe. Udeležencem je treba omogočiti, da se prostovoljno
                  odločijo, ali bodo v raziskavi sodelovali, in jim dati tudi možnost, da odstopijo
                  od sodelovanja brez posledic (Ambrož in Colarič-Jakše, 2015). Za mladoletne
                  osebe morajo sodelovanje odobriti starši ali oskrbniki. Tudi otroci in mlado-
                  letne osebe morajo imeti možnost, da se sami odločijo, ali bodo sodelovali
                  ali ne.
                    Sodelovanje, kot smo omenili, lahko tudi prekinejo, bodisi za krajši čas ali
                  popolnoma, in v takem primeru moramo vse podatke, ki so nam jih posredo-
                  vali, izločiti iz raziskave (O’Hara idr., 2011).

                  Varovanje zasebnosti. Načelo zasebnosti je težko dosledno upoštevati. Vklju-
                  čuje pa možnost, da imajo sodelujoči v raziskavi tudi pravico nadzora in pre-
                  gleda nad informacijami, ki se nanje nanašajo, in Mitar (2011, str. 130) navaja,
                  da to lahko privede tudi do »popačenja podatkov«, na kar moramo računati.
                  Načelo se zelo povezuje z naslednjim.

                  Vključitevudeležencevprioblikovanjuugotovitev. Pritejnavedbiizpostavljamo
                  enakovredno sodelovanje raziskovalca/-ev in udeležencev (sodelujočih) v
                  raziskavi.⁷ V poročilu pa morajo biti razvidna tudi mnenja sodelujočih, zato
                  kljub analizi pogosto navajamo tudi dobesedne navedbe iz intervjujev, be-
                  ležk ipd., seveda brez pravih imen udeležencev, kar zajema naslednje načelo.

                  Anonimnost. Izpostavlja se, da je treba zagotoviti zaupnost podatkov tako,
                  da osebe ne bodo identificirane na osnovi podatkov, kar je težko doseči zla-
                  sti pri kvalitativnem raziskovanju, ko osebo in kontekst poznamo (Ambrož in
                  Colarič-Jakše, 2015).
                    Nekateri (npr. Mitar, 2011) priporočajo, da niti raziskovalec ne pozna iden-
                  titete osebe, kar pa, dodajamo, lahko dosežemo le pri posrednem zbiranju
                  podatkov. Čeprav je popolno anonimnost težko doseči, naj raziskovalec teži


                 ⁷ Vključitev udeležencev v pregled ugotovitev je tudi eden izmed kriterijev za ugotavljanje in
                  zagotavljanje kakovosti kvalitativne raziskave, kar smo obravnavali v prejšnjem poglavju pri
                  kriteriju potrdljivosti, kot ga poimenujejo npr. Bhattacherjee (2012) pa Kivunja in Kuyini (2017),
                  medtemkoMesec(1998)uporabljatudižeomenjenopojmovnozvezokonsenzualnavalidacija.


                  102
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107