Page 99 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 99

6



                  Etika raziskovanja







             Etiko raziskovanja (Lamut in Macur, 2012; Kodelja, 2017) ali etičnost v razisko-
             vanju (Ambrož in Colarič-Jakše, 2015) opredeljujemo kot poklicno etiko z etič-
             nimi ali moralnimi načeli, ki se nanaša na ustreznost našega delovanja v od-
             nosu do pravic tistih, ki postanejo subjekt našega dela ali čutijo njegove po-
             sledice (Lamut in Macur, 2012).¹
               Etika raziskovanja vključuje moralna načela ali etična načela, saj človek
             nima»moralnegakompasa«,in danebi delovalnaškodo drugih,so potrebna
             določena načela, etični kodeksi ali etične norme. Mayer (2004, str. 58) je med
             drugim zapisal:

                  Etika je tudi temelj stroke, ki ji je etično imanentno. Etična načela ji da-
                  jejo kompetentnost (pristojnost) in kredibilnost (verodostojnost), kar
                  strokovnjakeusmerjavkonstruktivnostinvarujepreddestruktivnostjo.

               Etična načela raziskovalcu tudi preprečujejo, da bi kakor koli škodoval
             vsem, ki so vključeni v raziskavo (O’Hara idr., 2011) ali so, kot smo navedli,
             subjekti v raziskavi. Napisali smo že (Cencič, 2015), da se o etiki že zelo dolgo
             razpravlja² in da je kršitev etičnih norm pereče vprašanje tudi v današnjem
             času.³ Etika je ne le pomembna tema razprav, ampak predvsem delovanja
             v procesu kakršnega koli raziskovanja, tudi kvantitativnega, menimo pa, da
             je še toliko nujnejša v procesu kvalitativnega raziskovanja.⁴ Urša Lamut in
             Mirna Macur (2012) navajata, da pri kvalitativni raziskavi obstajata večja ne-
             varnost razkritja identitete udeležencev in lažja izsledljivost, ker jih je manj


            ¹ Etika določa razlikovanje med tem, kaj je prav in kaj ne. Glede na pravo sicer neetično ravnanje
             pogostoni kaznivo,kršipaetičnapravila raziskovalne skupine in lahko škodi njenemu ugledu
             ter ugledu njenih članov (Ambrož in Colarič-Jakše, 2015).
            ² Lahko bi dodali, da ima dolgo zgodovino. Izpostavljamo kitajskega učitelja, modreca, misleca
             in filozofa Konfucija (551–479 pr.n.št.), ki je opazoval, kako morala na Kitajskem izginja, in opo-
             zarjal, da so ljudje izgubili spoštovanje do vzpostavljenih norm in običajev kitajske družbe, pa
             Aristotela (384–322 pr.n.št.) in njegovo znano delo Nikomanova etika.
            ³ Ordine in Flexner (2015, str. 104) poročata, da so se goljufije v znanstvenih raziskavah desetkrat
             pomnožile v primerjavi s preteklostjo in da je bilo leta 2007 zaradi ponarejanja umaknjenih 96
             raziskav na vsak milijon.
            ⁴ Da je etično delovanje zahtevno, a hkrati najpomembnejše, poudarja tudi Gardner (2006) v
             odmevni knjigi z naslovom Pet umov prihodnosti, v kateri navaja peti, etični um kot zadnji in
             najabstraktnejši; je nadgradnja spoštljivega uma, oba pa sta povezana z odnosi med ljudmi.


                                                                            99
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104