Page 104 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 104
Etika raziskovanja
poudarjamo odgovornost raziskovalca do drugih raziskovalcev oz. etično
obnašanje do njih⁸ in odgovornost do raziskovalnega procesa (Aubrey idr.,
2000).
Zaščita ustanove in drugih raziskovalcev. Etična načela raziskovanja so name-
njena tudi zaščiti ustanove in raziskovalca/-ev, da ne pride do oškodovanja
njihovega ugleda (Bryman, 2012).
Skrb za otroke in mladoletne. Posebno pozornost je treba nameniti mladole-
tnim otrokom, osebam s posebnimi potrebami in posebej ranljivim, to je ti-
stim, ki nas težko zavrnejo, se težko odločijo, so marginalizirani, starejši, revni,
bolni ipd. (O’Hara idr., 2011).
Nekateri avtorji (npr. Bailey (1994;), Hammersley in Atkinson (1995), Mi-
tar (2011)) navajajo, da vsako raziskovanje vključuje vrednote in da zahteva
po vrednotni nevtralnosti prikriva prevladujoče vrednote. Zato je treba vre-
dnote opredeliti, kajti različne paradigme pogosto vključujejo različne vre-
dnote in prepričanja, ki so včasih združljive, pogosto pa v neskladju, naspro-
tovanju ali izključevanju.
Tema etike raziskovanja bi verjetno zahtevala posebno knjigo ali vsaj obli-
kovanje etičnega kodeksa raziskovalcev, ki pa bi se moral odražati v praksi,
ne pa ostati le »na papirju«.⁹
Zaključujemo z mislijo (Resolucija o Nacionalnem raziskovalnem in razvoj-
nem programu za obdobje 2006–2010 (ReNRRP), 2006, str. 11):
Etičnost raziskovalnega dela je pogoj za razvoj vsake humane znanosti
in je danes tudi vprašanje preživetja človeka. Predpostavlja raziskoval-
čevo odgovornost in zavezanost človečnosti,celovitosti raziskovalnega
dela in njegovim posledicam (izogibanje prenagljenim enostranskim
znanstvenim zaključkom).
⁸ Sem sodi tudi spoštovanje drugih raziskovalcev, ki se jo izkazuje s tem, da se jim npr. ne od-
vzema oz. »krade« idej, misli, ne da bi jih navajali (citirali), kar razumemo kot plagiatorstvo. Ne-
spoštovanje je tudi uporaba sekundarnih virov, namesto katerih se navaja primarne, čeprav jih
raziskovalec ni uporabil.
⁹ O tem, da etika v znanosti »šepa« in da je tudi pri nas veliko goljufanja ter izkoriščanja, so leta
2014 razpravljali nekateri znanstveniki na okrogli mizi o etiki v znanosti, kjer so izpostavili po-
tvarjanje raziskovalnih poročil, izkoriščanje mlajših kolegov in njihovega raziskovalnega dela,
manipuliranje s podatki, napačne interpretacije rezultatov raziskav na željo naročnika, krajo
idej ter celo avtorstva (Race, 2014, str. 14). Navedeno kaže, da se etična priporočila, ki jih imamo,
le stežka in počasi prenašajo v prakso.
104