Page 104 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 104

Etika raziskovanja


                  poudarjamo odgovornost raziskovalca do drugih raziskovalcev oz. etično
                  obnašanje do njih⁸ in odgovornost do raziskovalnega procesa (Aubrey idr.,
                  2000).
                  Zaščita ustanove in drugih raziskovalcev. Etična načela raziskovanja so name-
                  njena tudi zaščiti ustanove in raziskovalca/-ev, da ne pride do oškodovanja
                  njihovega ugleda (Bryman, 2012).
                  Skrb za otroke in mladoletne. Posebno pozornost je treba nameniti mladole-
                  tnim otrokom, osebam s posebnimi potrebami in posebej ranljivim, to je ti-
                  stim, ki nas težko zavrnejo, se težko odločijo, so marginalizirani, starejši, revni,
                  bolni ipd. (O’Hara idr., 2011).
                    Nekateri avtorji (npr. Bailey (1994;), Hammersley in Atkinson (1995), Mi-
                  tar (2011)) navajajo, da vsako raziskovanje vključuje vrednote in da zahteva
                  po vrednotni nevtralnosti prikriva prevladujoče vrednote. Zato je treba vre-
                  dnote opredeliti, kajti različne paradigme pogosto vključujejo različne vre-
                  dnote in prepričanja, ki so včasih združljive, pogosto pa v neskladju, naspro-
                  tovanju ali izključevanju.
                    Tema etike raziskovanja bi verjetno zahtevala posebno knjigo ali vsaj obli-
                  kovanje etičnega kodeksa raziskovalcev, ki pa bi se moral odražati v praksi,
                  ne pa ostati le »na papirju«.⁹
                    Zaključujemo z mislijo (Resolucija o Nacionalnem raziskovalnem in razvoj-
                  nem programu za obdobje 2006–2010 (ReNRRP), 2006, str. 11):

                       Etičnost raziskovalnega dela je pogoj za razvoj vsake humane znanosti
                       in je danes tudi vprašanje preživetja človeka. Predpostavlja raziskoval-
                       čevo odgovornost in zavezanost človečnosti,celovitosti raziskovalnega
                       dela in njegovim posledicam (izogibanje prenagljenim enostranskim
                       znanstvenim zaključkom).





                 ⁸ Sem sodi tudi spoštovanje drugih raziskovalcev, ki se jo izkazuje s tem, da se jim npr. ne od-
                  vzema oz. »krade« idej, misli, ne da bi jih navajali (citirali), kar razumemo kot plagiatorstvo. Ne-
                  spoštovanje je tudi uporaba sekundarnih virov, namesto katerih se navaja primarne, čeprav jih
                  raziskovalec ni uporabil.
                 ⁹ O tem, da etika v znanosti »šepa« in da je tudi pri nas veliko goljufanja ter izkoriščanja, so leta
                  2014 razpravljali nekateri znanstveniki na okrogli mizi o etiki v znanosti, kjer so izpostavili po-
                  tvarjanje raziskovalnih poročil, izkoriščanje mlajših kolegov in njihovega raziskovalnega dela,
                  manipuliranje s podatki, napačne interpretacije rezultatov raziskav na željo naročnika, krajo
                  idej ter celo avtorstva (Race, 2014, str. 14). Navedeno kaže, da se etična priporočila, ki jih imamo,
                  le stežka in počasi prenašajo v prakso.


                  104
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109