Page 100 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 100
Etika raziskovanja
vključenih in ker se opredeli kraj raziskovanja ter značilnosti udeležencev.
Hkrati gre raziskovanje globlje v odnose in ozadja, zato se veliko več izve o
občutljivih inzaupnih temah(LamutinMacur,2012).
Kot navajajo nekateri (npr. Lamut in Macur, 2012), je eden od ciljev kvalita-
tivne raziskave tudi »dati glas« skupinam ljudi, ki se ne morejo zastopati same
(npr. otroci, ostareli, osebe s posebnimi potrebami ipd.). Z ugotovitvami raz-
iskav se opozori na njihove probleme, ki so lahko spregledani, ter z obvešča-
njem vpliva na odgovorne, da sprejmejo za take osebe pomembne ukrepe
in politike. Etika raziskovanja torej zajema delovanje v dobro različnih skupin
posameznikov (O’Hara idr., 2011). Izpovedi vključenih v raziskavo, ki so imeli
kakšno travmatično izkušnjo, lahko nanje delujejo tudi terapevtsko, čeprav
to ni bil namen kvalitativne raziskave (Lamut in Macur, 2012).
Če je osnovni cilj znanstvenega raziskovanja pridobivanje in razvijanje no-
vega znanja, pa je to nedopustno početi brez omejitev oz. brez upoštevanja
drugih družbenih vrednot (npr. človekovih pravic) (Mitar, 2011). Izpostavljajo
zlasti dolžnosti, pravice in škodo oz. koristi (Aubrey idr., 2000). Obstaja vrsta
etičnih vprašanj, ki jih je treba upoštevati pri načrtovanju in izvedbi katere
koli raziskave (Creswell, 2008; Mitar, 2011).
V preteklosti so etiko raziskovanja, tako kot je to v pričujočem primeru, pu-
ščali za konec razprave ali pa so to temo sramežljivo omenili na začetku.⁵ V
sedanjemčasupaseceloprivsakistopnjiraziskavenavedetudimožnaetična
vprašanja (npr. Creswell, 2008) ali poudarja (npr. O’Hara idr., 2011), da je treba
etičnost upoštevati in o njejrazmišljati skozi celoten raziskovalni proces,sajje
etika raziskovanja vključitev in upoštevanje etičnih načel v celotni raziskavi
ali na vseh stopnjah raziskovanja. Zato moramo etiko raziskovanja vključe-
vati od predstavitve teoretičnega ozadja, opredelitve problema, postavljanja
raziskovalnih vprašanj, vključevanja udeležencev v raziskavo, zbiranja in ana-
liziranja podatkov do pisanja poročila (Creswell, 2008; O’Hara idr., 2011).
Etična vprašanja so povezana z vedenjem raziskovalca/-ev in s posledicami
njegovega vedenja zanj, za osebe, ki so vključene v raziskovanje, ter za druge
raziskovalce (Mitar, 2011), kar pomeni, da se etika povezuje z odnosi med lju-
dmi (Gardner, 2006; Mayer, 2004).
Mary Warnock (1998, v Kroflič, 2013, str. 15) je etični odnos ilustrirala s pri-
merjavo:
⁵ Etičnost raziskovanja poudarjava, saj meniva, da je pomembna in nujna sestavina raziskovanja.
Poglavje bi sicer bolj spadalo na začetek prve knjige, a meniva, da bo to temo, ki jo moramo
upoštevati in vključevati v procesu vsakega raziskovanja, ustrezno izpostavilo tudi kot končno
poglavje druge knjige.
100