Page 100 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 100

Etika raziskovanja


                  vključenih in ker se opredeli kraj raziskovanja ter značilnosti udeležencev.
                  Hkrati gre raziskovanje globlje v odnose in ozadja, zato se veliko več izve o
                  občutljivih inzaupnih temah(LamutinMacur,2012).
                    Kot navajajo nekateri (npr. Lamut in Macur, 2012), je eden od ciljev kvalita-
                  tivne raziskave tudi »dati glas« skupinam ljudi, ki se ne morejo zastopati same
                  (npr. otroci, ostareli, osebe s posebnimi potrebami ipd.). Z ugotovitvami raz-
                  iskav se opozori na njihove probleme, ki so lahko spregledani, ter z obvešča-
                  njem vpliva na odgovorne, da sprejmejo za take osebe pomembne ukrepe
                  in politike. Etika raziskovanja torej zajema delovanje v dobro različnih skupin
                  posameznikov (O’Hara idr., 2011). Izpovedi vključenih v raziskavo, ki so imeli
                  kakšno travmatično izkušnjo, lahko nanje delujejo tudi terapevtsko, čeprav
                  to ni bil namen kvalitativne raziskave (Lamut in Macur, 2012).
                    Če je osnovni cilj znanstvenega raziskovanja pridobivanje in razvijanje no-
                  vega znanja, pa je to nedopustno početi brez omejitev oz. brez upoštevanja
                  drugih družbenih vrednot (npr. človekovih pravic) (Mitar, 2011). Izpostavljajo
                  zlasti dolžnosti, pravice in škodo oz. koristi (Aubrey idr., 2000). Obstaja vrsta
                  etičnih vprašanj, ki jih je treba upoštevati pri načrtovanju in izvedbi katere
                  koli raziskave (Creswell, 2008; Mitar, 2011).
                    V preteklosti so etiko raziskovanja, tako kot je to v pričujočem primeru, pu-
                  ščali za konec razprave ali pa so to temo sramežljivo omenili na začetku.⁵ V
                  sedanjemčasupaseceloprivsakistopnjiraziskavenavedetudimožnaetična
                  vprašanja (npr. Creswell, 2008) ali poudarja (npr. O’Hara idr., 2011), da je treba
                  etičnost upoštevati in o njejrazmišljati skozi celoten raziskovalni proces,sajje
                  etika raziskovanja vključitev in upoštevanje etičnih načel v celotni raziskavi
                  ali na vseh stopnjah raziskovanja. Zato moramo etiko raziskovanja vključe-
                  vati od predstavitve teoretičnega ozadja, opredelitve problema, postavljanja
                  raziskovalnih vprašanj, vključevanja udeležencev v raziskavo, zbiranja in ana-
                  liziranja podatkov do pisanja poročila (Creswell, 2008; O’Hara idr., 2011).
                    Etična vprašanja so povezana z vedenjem raziskovalca/-ev in s posledicami
                  njegovega vedenja zanj, za osebe, ki so vključene v raziskovanje, ter za druge
                  raziskovalce (Mitar, 2011), kar pomeni, da se etika povezuje z odnosi med lju-
                  dmi (Gardner, 2006; Mayer, 2004).
                    Mary Warnock (1998, v Kroflič, 2013, str. 15) je etični odnos ilustrirala s pri-
                  merjavo:



                 ⁵ Etičnost raziskovanja poudarjava, saj meniva, da je pomembna in nujna sestavina raziskovanja.
                  Poglavje bi sicer bolj spadalo na začetek prve knjige, a meniva, da bo to temo, ki jo moramo
                  upoštevati in vključevati v procesu vsakega raziskovanja, ustrezno izpostavilo tudi kot končno
                  poglavje druge knjige.


                  100
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105