Page 105 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 105

Starosti prijazna univerza: primer Univerze v Mariboru


             mom »starizem«, ter kako zagotoviti vseživljenjsko izobraževanje za potrebe
             človeka v vseh obdobjih življenja, ki ni namenjeno samo zaposlovanju na
             trgu dela, temveč tudi dvigu kakovosti kulture življenja vseh generacij (Uni-
             ted Nations 2021).
               Vseživljenjsko učenje ni omejeno samo na formalno izobraževanje v šol-
             skih okoljih, temveč se razteza na neformalno izobraževanje in priložnostno
             učenje v povezavi z vsakodnevnimi življenjskimi izkušnjami. Temelji na štirih
             stebrih učenja za prihodnost, ki so jih razvili na osnovi štirih stebrov, objavlje-
             nih v delu Učenje, skriti zaklad (Delors 1996). Ti stebri so: (a) učiti se za prido-
             bivanje znanja, (b) učiti se za delovanje, (c) učiti se za življenje v skupnosti, (č)
             učiti se biti. Constanţa Aurelia Chiţiba (2012) jih nadgradi in predstavi kot:



                – kako se učiti – pristop: obvladovanje učnih orodij namesto pridobiva-
                  nja strukturiranega znanja;
                – učiti se – kaj: usposabljanje ljudi za vrste del in opravil, potrebnih zdaj in
                  v prihodnosti, vključno z inovacijami ter s prilagajanjem učenja in izo-
                  braževanja izzivom razvoja novih delovnih okolij ter življenjskega oko-
                  lja;
                – učenje živeti skupaj in z drugimi: mirno reševanje sporov, odkrivanje
                  drugih ljudi in njihovih kultur, iskanje in spodbujanje sposobnosti ter
                  razvojnih potencialov skupnosti, individualnih kompetenc in zmoglji-
                  vosti, gospodarske odpornosti ter socialne vključenosti;
                – za aktivno in dostojno staranje je pomembno učenje biti – z učenjem,
                  ki prispeva k razvoju posameznika: tako duha in telesa kot inteligence,
                  občutljivosti, estetskega spoštovanja in razvoja duhovnosti.


               Eden od namenov vseživljenjskega učenja je tudi negovanje dostojanstva
             vseh ljudi. »Dostojanstvo je v središču tega, kaj pomeni biti človek. Vsi imamo
             pravico biti cenjeni in spoštovani ter smo dolžni ravnati z drugimi na enak na-
             čin,« je zapisal Jim Daly, irski minister za mentalno zdravje in starejše (United
             Nations Economic Commission for Europe 2018).
               Posebno pozornost moramo nameniti potrebam bolj marginaliziranih,
             ranljivih, težje dostopnih in manjšinskih skupin starejših ljudi. Samo tako
             lahko izpolnimo zaveze Madridskega mednarodnega akcijskega načrta (Uni-
             ted Nations 2003) o staranju za spodbujanje pozitivnega in zagotavljanje
             dostojnega staranja.
               Barbara Kehm (2001) koncept znanja v okviru vseživljenjskega učenja ute-
             meljuje na vsaj treh različnih vrednostnih vzorcih:


                                                                            105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110