Page 109 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 109

Starosti prijazna univerza: primer Univerze v Mariboru


             se v ospredje postavlja medgeneracijsko sodelovanje. Tako se vzpostavljajo
             odnosi na relaciji mladi–stari. Aktivno druženje starih staršev z vnuki (učenci,
             dijaki, študentje, zaposleni) nudi možnosti menjave znanj in spretnosti mla-
             dih z izkušnjami starejših ter nasprotno. Pri tem imajo pomembno vlogo izo-
             braževalne ustanove, ki mladim nudijo znanja in vzpodbude za vzpostavitev
             ustvarjalnega medsebojnega okolja.

             Vloga in odgovornost univerz v starajočih se družbah
             Kot poudarja Klimczuk (2017), se medgeneracijska solidarnost ne sme ome-
             jevati le na sektor zdravstva in socialnega varstva. Generacije niso le staro-
             stne skupine, temveč tudi družbeno-kulturne in gospodarske tvorbe. Poleg
             tega se medgeneracijska solidarnost v širšem razumevanju nanaša tudi na
             izboljšanje porazdelitve sredstev med generacijami v okviru različnih institu-
             cij socialne varnosti in socialne države. Prav tako opozarja na zmanjševanje
             tveganja neenakosti in konfliktov, povezanih z gospodarskimi posledicami
             staranja prebivalstva, vprašanji trajnosti (ekologija in javne finance) ter ge-
             neracijskimi spremembami kulturnih vrednot.
               Prehod iz dela v upokojitev ostaja sivo polje za izobraževalne iniciative,
             kljub pomembnosti te faze, ki je odločilna za kasnejšo življenjsko pot starej-
             ših. Pri organiziranju priložnostnega in neformalnega izobraževanja po upo-
             kojitvi so bile dejavne predvsem organizacije starejših na srednješolski ravni.
             V okviru platforme starejših EU AGE na splošno ugotavljajo, da ni sistematič-
             nega pristopa in podpore v smislu financ, logistike, komunikacije ali krepi-
             tve zmogljivosti. Hkrati ugotavljajo, da možnosti učenja za številne starejše
             osebe ostajajo nedostopne, še posebej to velja za skupine, ki se soočajo z
             dodatnimi ovirami: starejši invalidi, starejši na podeželju in starejše osebe z
             imigrantskim ozadjem. Starejše osebe z nižjo izobrazbo se soočajo tudi z ovi-
             rami za dostop do vseživljenjskega učenja in izobraževanja (Kehm 2001).
               V realnem svetovnem ekonomskem in izobraževalnem okolju so glavni iz-
             zivi za razvoj vseživljenjskega izobraževanja: spodbujanje deležnikov druž-
             beno-gospodarskega okolja za priložnostno učenje, spodbujanje samomoti-
             vacije za učenje posameznikov, sprejemanje samoplačniškega učenja/parti-
             cipacije pri stroških in spodbujanje univerzalnega sodelovanja v učnem pro-
             cesu (Chiţiba 2012).
               V evropskem visokošolskem prostoru (European Higher Education Area –
             EHEA) države članice veliko pozornost namenjajo izobraževanju in usposa-
             bljanju z vidika vseživljenjskega učenja. V erevanskem ministrskem komuni-
             keju (European Higher Education Area 2015) opozorijo, da se evropski visoko-
             šolski prostor sooča s trajajočo gospodarsko in socialno krizo, z dramatičnimi


                                                                            109
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114