Page 183 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 183

Razumevanje in podpora nadarjenim

                  odraslim: perspektive bivših študentov
                  Pedagoške fakultete


                  Mojca Kukanja Gabrijelčič      Maruška Željeznov Seničar
                  Univerza na Primorskem         Univerza na Primorskem
                  mojca.k.gabrijelcic@pef.upr.si  maruska.zeljeznov.senicar@pef.upr.si

                  Prispevek obravnava nadarjene odrasle, ki so v slovenskem raziskovalnem,
                  pedagoško-andragoškem in družbenem kontekstu povsem prezrti. Poleg
                  predstavitve najbolj izstopajočih značilnosti nadarjenih odraslih na kognitiv-
                  neminafektivnempodročjuter vdelovnemindružinskemokoljuvprispevku
                  predstavimo tudi empirično raziskavo, ki je bila opravljena med bivšimi štu-
                  denti Univerze na Primorskem, Pedagoške fakultete. Raziskava je bila temat-
                  sko razdeljena na raziskovanje: razvoja nadarjenosti od otroštva dalje in učinke
                  zgodnjih izobraževalnih izkušenj; značilnosti nadarjenih odraslih; kariere in
                  značilnosti na delovnem področju; družine nadarjenih; življenjskih ciljev, zado-
                  voljstva in dobregapočutja.Potrjujeugotovitveštevilnih tujihlongitudinalnih
                  raziskav, ki pričajo o podobnih karakteristikah odraslih nadarjenih in njihovega
                  življenja. Predvsem pa poudari dejstvo, da je nadarjenost sestavni del posa-
                  meznikove osebnosti, ki ga spremlja skozi celo življenje, zato naj skrb za delo
                  z nadarjenimi posamezniki ne bo omejena zgolj na čas njihovega obveznega
                  šolanja.
                  Ključnebesede: nadarjenost, odrasli nadarjeni, življenje nadarjenih, družina na-
                  darjenih, poklicni razvoj nadarjenih




             Uvod
             Rezultati kažejo, da obstaja zelo močna korelacija med zgodnjim odkriva-
             njem nadarjenosti in izkazovanjem le-te v odrasli dobi posameznika, saj je
             rezultat merjenja inteligenčnega kvocienta precej stabilen (Deary idr. 2000;
             Antshelidr.2009;Deary idr. 2004;Mackintosh2011; Dijkstra,Barelds,Groothof
             idr. 2012).
               Nekateri raziskovalci v nadaljevanju trdijo, da je inteligenca v otroštvu (ne
             glede na to, ali je formalno priznana ali ne) v veliki meri pogoj za izkazova-
             nje izjemnosti v odraslosti (Walberg idr. 1996; Simonton in Song 2009). Si-
             monton (2008) je izvedel historiometrično raziskavo na vzorcu 291 nadarje-
             nih posameznikov, da bi ugotovil dejavnike, ki prispevajo k izjemnosti v od-
             raslosti. Ugotovil je, da je zgodnja nadarjenost napovedovala izjemnost na


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.183-201
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188