Page 183 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 183
Razumevanje in podpora nadarjenim
odraslim: perspektive bivših študentov
Pedagoške fakultete
Mojca Kukanja Gabrijelčič Maruška Željeznov Seničar
Univerza na Primorskem Univerza na Primorskem
mojca.k.gabrijelcic@pef.upr.si maruska.zeljeznov.senicar@pef.upr.si
Prispevek obravnava nadarjene odrasle, ki so v slovenskem raziskovalnem,
pedagoško-andragoškem in družbenem kontekstu povsem prezrti. Poleg
predstavitve najbolj izstopajočih značilnosti nadarjenih odraslih na kognitiv-
neminafektivnempodročjuter vdelovnemindružinskemokoljuvprispevku
predstavimo tudi empirično raziskavo, ki je bila opravljena med bivšimi štu-
denti Univerze na Primorskem, Pedagoške fakultete. Raziskava je bila temat-
sko razdeljena na raziskovanje: razvoja nadarjenosti od otroštva dalje in učinke
zgodnjih izobraževalnih izkušenj; značilnosti nadarjenih odraslih; kariere in
značilnosti na delovnem področju; družine nadarjenih; življenjskih ciljev, zado-
voljstva in dobregapočutja.Potrjujeugotovitveštevilnih tujihlongitudinalnih
raziskav, ki pričajo o podobnih karakteristikah odraslih nadarjenih in njihovega
življenja. Predvsem pa poudari dejstvo, da je nadarjenost sestavni del posa-
meznikove osebnosti, ki ga spremlja skozi celo življenje, zato naj skrb za delo
z nadarjenimi posamezniki ne bo omejena zgolj na čas njihovega obveznega
šolanja.
Ključnebesede: nadarjenost, odrasli nadarjeni, življenje nadarjenih, družina na-
darjenih, poklicni razvoj nadarjenih
Uvod
Rezultati kažejo, da obstaja zelo močna korelacija med zgodnjim odkriva-
njem nadarjenosti in izkazovanjem le-te v odrasli dobi posameznika, saj je
rezultat merjenja inteligenčnega kvocienta precej stabilen (Deary idr. 2000;
Antshelidr.2009;Deary idr. 2004;Mackintosh2011; Dijkstra,Barelds,Groothof
idr. 2012).
Nekateri raziskovalci v nadaljevanju trdijo, da je inteligenca v otroštvu (ne
glede na to, ali je formalno priznana ali ne) v veliki meri pogoj za izkazova-
nje izjemnosti v odraslosti (Walberg idr. 1996; Simonton in Song 2009). Si-
monton (2008) je izvedel historiometrično raziskavo na vzorcu 291 nadarje-
nih posameznikov, da bi ugotovil dejavnike, ki prispevajo k izjemnosti v od-
raslosti. Ugotovil je, da je zgodnja nadarjenost napovedovala izjemnost na
Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
Koper: Založba Univerze na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.183-201