Page 186 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 186

Mojca Kukanja Gabrijelčič in Maruška Željeznov Seničar


                  zitivne longitudinalne rezultate nadarjenih posameznikov (Lubinski in Ben-
                  bow 2006). Npr., dokazano je, da so posamezniki z visokim IQ ustvarjalnejši,
                  zaslužijo več denarja, so fizično bolj zdravi in živijo dlje (Batty idr. 2008). Po-
                  leg tega raziskave običajno kažejo na pozitivno razmerje med stopnjo inteli-
                  gence in subjektivno blaginjo (Diener 1984; Watten, Syversen in Myhrer 1995;
                  Wulff, Bergman in Sverke 2009).
                    Nadarjenost torej ni nekaj, kar bodo otroci prerasli, ko bodo odrasli (Fiedler
                  2012). Je sestavni del posameznikove osebnosti, zato lahko domnevamo, da
                  bodo enake potrebe in pasti še vedno prisotne pri nadarjenih odraslih. Pri
                  delu s slednjimi je zato pomembno, da se ne osredotočamo le na stopnjo in-
                  teligentnosti ali ugotovitve testa IQ, ampak tudi na načine, kako nadarjenost
                  kažejo v vsakdanjem življenju (Jacobsen 2000).

                  Težave nadarjenih žensk
                  Večina raziskav kaže, da imajo nadarjene ženske in nadarjeni moški (nadar-
                  jena dekleta in nadarjeni fantje) različne izkušnje (Leder 2004). Zgodovinsko
                  gledano so bile ženske izpostavljene stereotipom glede spolne vloge in so
                  imele pomanjkanje priložnosti v otroštvu ter adolescenci, zaradi česar je bilo
                  manjverjetno,dabodo dosegleimenitnost vodrasli dobi (Kronborg2010;Lo-
                  vecky 1993). Barbara A. Kerr (1997) nakazuje, da tudi če so bile v otroštvu pre-
                  poznane kot nadarjene, objektivna merila, kot so IQ-rezultati, rezultati testov
                  sposobnosti in povprečne ocene, niso uspela napovedati dosežkov nadar-
                  jenih žensk v odrasli dobi. Takrat pa so bolj nagnjene k doživljanju sindroma
                  prevarantaalidvomavindiskreditacijelastnihsposobnostiterdosežkov(Bell
                  1990).

                  Empirični del
                  Metoda
                  Raziskavo smo izvedli s pomočjo kvalitativne metodologije raziskovanja, ki
                  vključuje izvedbo poglobljenih (strukturiranih in polstrukturiranih) intervju-
                  jev, v katerih je sodelovalo 35 odraslih nadarjenih oseb. Namen je bil raziskati
                  mnenje nadarjenih odraslih o nekaterih temeljnih vidikih nadarjenosti. Raz-
                  iskavo smo kategorizirali na teme: (a) razvoj nadarjenosti od otroštva dalje
                  in učinki zgodnjih izobraževalnih izkušenj; (b) značilnosti nadarjenih odra-
                  slih; (c) kariera in značilnosti na delovnem področju; (d) družina; (e) življenj-
                  ski cilji, zadovoljstvo in dobro počutje. Vprašanja v intervjujih smo oblikovali
                  tako, da so omogočila doseganje zastavljenih ciljev in konstruktiven pogovor
                  z respondenti. Za analizo podatkov oz. besedil smo uporabili metodo odpr-
                  tega kodiranja, ki omogoča razvrstitev in označevanje zasnov v procesu ana-


                  186
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191