Page 185 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 185
Razumevanje in podpora nadarjenim odraslim
Za nadarjene odrasle je značilna tudi prekomerna razdražljivost, ki se izka-
zuje kot način, kako posameznik doživlja svet (Piechowski 1979; Piechowski
in Colangelo 1984; Wirthwein in Rost 2011). Oblike čezmerne razdražljivosti je
mogoče opisati kot: (i) psihomotorično prekomerno razdražljivost, ki se na-
naša na presežek energije in živčnost; (ii) senzualno prekomerno razdražlji-
vost, ki je povečana stopnja čutne izkušnje in jo zaznamuje iskanje užitka s
čutili, kot so okusi in vonji; (iii) intelektualno razdražljivost, ki je povezana s
težnjo po znanju in resnici skozi spraševanje, odkrivanje ter analiziranje; (iv)
domišljijsko prekomerno razdražljivost, za katero so značilni sanjarjenje, fan-
taziranje, dramatiziranje ter uporaba podob in metafor; (v) čustveno razdra-
žljivost, ki jo zaznamujejo zapleteni medčloveški odnosi.
Izobraževalni in poklicni uspeh nadarjenih
Raziskave, ki so se ukvarjale s procesi razvoja nadarjenosti, so pokazale, da
optimalni razvoj nadarjenosti v otroštvu in mladostništvu napoveduje ka-
snejše visoke dosežke ter eminentnost odraslih (Bloom 1985; Feldman 1986;
Gagne1995; Watve 2008; Perrone,Wrightidr.2010).RenaF.SubotnikinPaula
Olszewski-Kubilius (1997) tako ugotavljata, da so poletni programi za nadar-
jene in interakcija z intelektualnimi vrstniki v otroštvu ter adolescenci bistve-
nega pomena za razvoj nadarjenosti in eminentnost odraslih.
Na splošno torej obstaja (pozitivna) povezava med nadarjenostjo in različ-
nimi vidiki poklica, zlasti izbiro poklica, poklicnim statusom, poklicno uspe-
šnostjo in poklicnim zadovoljstvom. Posamezniki z višjim IQ izbirajo zahtev-
nejšeindružbenoboljpriznanepoklice(Gottfredson2003;SchmidtinHunter
2004; Sparfeldt 2006; Herrnstein in Murray 2010; Pässler, Beinicke in Hell 2015).
Poleg tega so prikazane pozitivne korelacije visoke inteligentnosti s poklic-
nim statusom, z dohodkom in s poklicnim uspehom (Gottfredson 2003) ter
z zadovoljstvom pri delu (Wulff, Bergman in Sverke 2009; Thompson in Lane
2014; Murtza idr. 2020).
Visoko inteligentni ali nadarjeni posamezniki bi torej morali doseči visoko
stopnjo poklicnega uspeha. O tem se pogosto dvomi, zlasti v raziskavah, ki
pričajo o težkih kariernih biografijah, težavah s sodelavci in čustveni preob-
čutljivosti (Lovecky 1986) ter splošnem nezadovoljstvu z delom (Plucker in
Levy 2001). Morda je eden največjih izzivov za nadarjene odrasle ravno iz-
bira poklicne poti (Karnes in Oehler-Stinnett 1986). Pot do izbrane kariere je
lahko še zapletenejša, če ima nadarjena odrasla oseba več potencialov (Deli-
sle in Squires 1989). Čeprav ni ene same poti do eminentnosti v odrasli dobi,
lahko medčloveški odnosi vplivajo na posameznikov osebni in poklicni ra-
zvoj (Mockros 1996).
Ne glede na to, ali dosežejo imenitnost ali ne, večina raziskav kaže na po-
185