Page 185 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 185

Razumevanje in podpora nadarjenim odraslim


               Za nadarjene odrasle je značilna tudi prekomerna razdražljivost, ki se izka-
             zuje kot način, kako posameznik doživlja svet (Piechowski 1979; Piechowski
             in Colangelo 1984; Wirthwein in Rost 2011). Oblike čezmerne razdražljivosti je
             mogoče opisati kot: (i) psihomotorično prekomerno razdražljivost, ki se na-
             naša na presežek energije in živčnost; (ii) senzualno prekomerno razdražlji-
             vost, ki je povečana stopnja čutne izkušnje in jo zaznamuje iskanje užitka s
             čutili, kot so okusi in vonji; (iii) intelektualno razdražljivost, ki je povezana s
             težnjo po znanju in resnici skozi spraševanje, odkrivanje ter analiziranje; (iv)
             domišljijsko prekomerno razdražljivost, za katero so značilni sanjarjenje, fan-
             taziranje, dramatiziranje ter uporaba podob in metafor; (v) čustveno razdra-
             žljivost, ki jo zaznamujejo zapleteni medčloveški odnosi.


             Izobraževalni in poklicni uspeh nadarjenih
             Raziskave, ki so se ukvarjale s procesi razvoja nadarjenosti, so pokazale, da
             optimalni razvoj nadarjenosti v otroštvu in mladostništvu napoveduje ka-
             snejše visoke dosežke ter eminentnost odraslih (Bloom 1985; Feldman 1986;
             Gagne1995; Watve 2008; Perrone,Wrightidr.2010).RenaF.SubotnikinPaula
             Olszewski-Kubilius (1997) tako ugotavljata, da so poletni programi za nadar-
             jene in interakcija z intelektualnimi vrstniki v otroštvu ter adolescenci bistve-
             nega pomena za razvoj nadarjenosti in eminentnost odraslih.
               Na splošno torej obstaja (pozitivna) povezava med nadarjenostjo in različ-
             nimi vidiki poklica, zlasti izbiro poklica, poklicnim statusom, poklicno uspe-
             šnostjo in poklicnim zadovoljstvom. Posamezniki z višjim IQ izbirajo zahtev-
             nejšeindružbenoboljpriznanepoklice(Gottfredson2003;SchmidtinHunter
             2004; Sparfeldt 2006; Herrnstein in Murray 2010; Pässler, Beinicke in Hell 2015).
             Poleg tega so prikazane pozitivne korelacije visoke inteligentnosti s poklic-
             nim statusom, z dohodkom in s poklicnim uspehom (Gottfredson 2003) ter
             z zadovoljstvom pri delu (Wulff, Bergman in Sverke 2009; Thompson in Lane
             2014; Murtza idr. 2020).
               Visoko inteligentni ali nadarjeni posamezniki bi torej morali doseči visoko
             stopnjo poklicnega uspeha. O tem se pogosto dvomi, zlasti v raziskavah, ki
             pričajo o težkih kariernih biografijah, težavah s sodelavci in čustveni preob-
             čutljivosti (Lovecky 1986) ter splošnem nezadovoljstvu z delom (Plucker in
             Levy 2001). Morda je eden največjih izzivov za nadarjene odrasle ravno iz-
             bira poklicne poti (Karnes in Oehler-Stinnett 1986). Pot do izbrane kariere je
             lahko še zapletenejša, če ima nadarjena odrasla oseba več potencialov (Deli-
             sle in Squires 1989). Čeprav ni ene same poti do eminentnosti v odrasli dobi,
             lahko medčloveški odnosi vplivajo na posameznikov osebni in poklicni ra-
             zvoj (Mockros 1996).
               Ne glede na to, ali dosežejo imenitnost ali ne, večina raziskav kaže na po-
                                                                            185
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190