Page 221 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 221

Osebnost visokošolskega učitelja

                  kot dejavnik medosebnega stika
                  med učiteljem in študenti


                  Ana Bardorfer
                  Univerza na Primorskem
                  ana.bardorfer@upr.si

                  Medosebni stik med visokošolskim učiteljem in študenti je koncept, ki se na-
                  naša na enega od dejavnikov učnega okolja, ki spodbuja želena akademska
                  vedenja študentov. Namen pričujoče raziskave je bil preučiti učinek učiteljevih
                  osebnostnih dimenzij na medosebni stik. V nasprotju z našimi pričakovanji so
                  rezultati pokazali, da sprejemljivost učitelja ne prispeva pomembno k napo-
                  vedi kakovosti medosebnega stika. Poleg tega tudi nobena od preostalih šti-
                  rih dimenzij učiteljeve osebnosti ni prispevala k napovedi stika. Predvidevamo,
                  da se pričakovana pozitivna povezanost med sprejemljivostjo in medosebnim
                  stikom ni pokazala, ker smo uporabili učiteljeve samoocene osebnostnih la-
                  stnosti, in bi se ta pokazala, če bi uporabili ocene študentov o osebnostnih
                  lastnostih učitelja. Na študentovo doživljanje medosebnega stika verjetno v
                  večji meri vpliva njegova subjektivna zaznava učitelja, ki pa lastne osebnosti
                  pred študenti najverjetneje ne izraža v polni meri, temveč svoje vedenje v pre-
                  davalnici nadzoruje bolj kakor v drugih okoljih.
                  Ključne besede: medosebni stik, komunikacija, medosebni odnosi, visoko šol-
                  stvo, osebnost učitelja




             Uvod
             V zadnjih desetletjih se zaradi vse večje vključenosti mladih v visokošolsko iz-
             obraževanje povečuje tudi raznolikost študentov – med seboj se razlikujejo
             v interesih, sposobnostih in predznanju (Marentič Požarnik in Puklek Levpu-
             šček 2005). V takem kontekstu je učinkovito poučevanje velik izziv in zahteva
             visoko pedagoško usposobljenost visokošolskega učitelja.¹ Ta naj bi bil poleg
             obvladovanja različnih didaktičnih in pedagoških pristopov zmožen ustvariti
             tudi spodbudno učno okolje, to pa zahteva obvladovanje komunikacijskih in
             socialnih spretnosti, ki tudi predstavljajo pomemben vidik poučevanja viso-
             košolskega učitelja (Cvetek 2004; Peklaj in Puklek Levpušček 2006).


            ¹ V celotnem besedilu uporabljamo enoten izraz »učitelj« za vse osebe, ki poučujejo v visokošol-
             skem prostoru, ne glede na njihov spol in delovno mesto (asistent, visokošolski učitelj, lektor).


             Krmac, N.,S.Hudovernik, M. Rodela,M.Mezgec, M. RadetićPaićinM. Kukanja Gabrijelčič, ur. 2024.
             Pedagoška vizija: premikanje izobraževanja od tradicije do inovacij – 50 let razvoja na Pedagoški fakulteti.
             Koper: Založba Univerze na Primorskem.  https://doi.org/10.26493/978-961-293-358-6.221-235
   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226