Page 224 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 224

Ana Bardorfer


                  z učiteljem in s predmetom) z osebnostnimi značilnostmi učitelja. Razisko-
                  valci s področja pedagoške komunikologije (Teven in McCroskey 1997; Teven
                  in Gorham 1998; Teven in Hanson 2004) se strinjajo, da so študenti s skrbnim
                  učiteljem zadovoljnejši, ga zaznavajo kot kompetentnejšega pri poučevanju
                  in kot vrednega zaupanja. Do občutka študentov, da je učitelju mar zanje in
                  za njihovo dobro, naj bi vodili trije dejavniki (Teven 2007): (a) empatija – zmo-
                  žnost identifikacije posameznika s situacijo ali čustvi drugega; (b) razumeva-
                  nje – zmožnost (raz)umevanja idej, čustev in potreb drugega; (c) odzivnost –
                  orientiranost na drugega in posedovanje občutljivosti do drugih, pri čemer
                  je odziven posameznik opisan kot sočuten, prijateljski, iskren in tak, ki po-
                  maga (Thomas, Richmond in McCroskey 1994). Učiteljeva skrb se vsebinsko
                  prekriva s čustveno bližino, ki se nanaša na komponenti pozitivnost in vzaje-
                  mna pozornost v opredelitvi medosebnega stika Ane Bardorfer (2013). Teven
                  (2007) je na vzorcu 48 visokošolskih učiteljev ugotovil pomembno poveza-
                  nost med petimi robustnimi dimenzijami osebnosti in učiteljevo skrbjo, in
                  sicer se je s slednjo statistično pomembno, pozitivno in visoko povezovala
                  dimenzija sprejemljivost, ki vključuje prijetno, prijazno, sodelovalno vede-
                  nje v medosebnih odnosih. Visoko sprejemljivi učitelji skušajo vzpostavljati
                  in ohranjati pozitivne odnose z osebami v svojem okolju ter so na splošno
                  suportivni do drugih (Teven 2007). Vestnost, ki zajema značilnosti, kot so or-
                  ganiziranost, natančnost, sistematičnost, učinkovitost, težnja po dosežkih in
                  izpolnjevanjedolžnosti, sejez učiteljevo skrbjo povezovala statistično po-
                  membno pozitivno in nizko. Odprtost, ki vključuje posameznikovo ustvarjal-
                  nost, željo po raziskovanju in odkrivanju novosti, ter ekstravertnost, ki vklju-
                  čuje posameznikovo družabnost, komunikativnost, zmožnost uveljavljanja
                  in aktivnost, se z učiteljevo skrbjo nista povezovali statistično pomembno.
                  Nevroticizem, ki vključuje nagnjenost k negativnemu čustvovanju, razdra-
                  žljivosti in pogostemu spreminjanju razpoloženja, pa se je z učiteljevo skrbjo
                  povezoval statistično pomembno, negativno in nizko.
                    Kneipp idr. (2010) so preučevali povezanost osebnostnih lastnosti visoko-
                  šolskih učiteljev in kakovost njihovega poučevanja, ki je vključevala tri de-
                  javnike: izčrpnost oz. širino, prilagodljivost in kakovost poučevanja. Rezultati
                  so pokazali, da je samo dimenzija sprejemljivost pomembno napovedovala
                  kakovost učiteljevega poučevanja (pojasnila je 13 variabilnosti). Avtorji so
                  zaključili,dasevisokošolski učiteljz visoko izraženo dimenzijo sprejemljivosti
                  lahko s svojimi študenti poveže na avtentičnejši način in tako zagotovi spod-
                  budno učno okolje. Kneipp idr. (2010) razmišljajo, da to, kar študenti iščejo pri
                  svojem učitelju, išče pravzaprav vsak posameznik v odnosih nasploh – spre-
                  jemanje, spoštovanje in naklonjenost. Učitelj, ki izkazuje skrb in sprejema-


                  224
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229