Page 222 - Pedagoška vizija / A Pedagogical Vision
P. 222

Ana Bardorfer


                    Področje ustvarjanja spodbudnega učnega okolja je pritegnilo pozornost
                  več tujih raziskovalcev (npr. Kneipp idr. 2010; Shaheen, Ahmad in Shah 2020;
                  Tormey 2021; Xu idr. 2022). V Sloveniji je bilo to področje precej dolgo zapo-
                  stavljeno (Marentič Požarnik 1998), v zadnjem desetletju pa postaja vse ak-
                  tualnejše (Gartner in Krašna 2016; Rutar 2022). Enega izmed vidikov takega
                  okolja predstavljajo pozitivni odnosi med učitelji in študenti. Pozitivne od-
                  nose in povezave, ki jih visokošolski učitelji skušajo ustvariti s študenti, lahko
                  opredelimo kot medosebni stik (Catt, Miller in Schallenkamp 2007; Frisby in
                  Martin 2010; Wilson, Ryan in Pugh 2010). Več tujih in slovenskih raziskav kaže,
                  da se ta pozitivno povezuje s številnimi želenimi akademskimi vedenji štu-
                  dentov: akademskimi dosežki, učenjem, avtonomno regulirano motivacijo
                  za učenje, aktivnim udejstvovanjem v procesu študija, zadovoljstvom z uči-
                  teljem in predmetom ter blagostanjem študentov (Kneipp idr. 2010; Frisby
                  in Martin 2010; Wilson, Ryan in Pugh 2010; Bouras in Keskes 2014; Estepp in
                  Roberts 2015; Bardorfer in Dolenc 2022).
                    Medtem ko rezultati raziskav dosledno kažejo pozitivno povezanost stika z
                  omenjenimi želenimi akademskimi vedenji študentov, pa ostajajo dejavniki
                  tega pojava slabše raziskani. Raziskovalci se osredotočajo na različna komu-
                  nikacijska vedenja učitelja (Rowan in Grootenboer 2017; Fitzgerald in Hooker
                  2022) ali stališča slednjega (Lawrence idr. 2020), osebnostne lastnosti učite-
                  ljev kot dejavniki stika pa ostajajo precej neraziskano področje. Osebnostne
                  lastnosti učitelja so sicer pritegnile pozornost več raziskovalcev, vendar so jih
                  slednji preučevali v povezavi z akademskimi vedenji študentov, kot sta moti-
                  vacija (Khalilzadeh in Khodi 2021) in akademska uspešnost (Shaista, Akhtar in
                  Uzma 2019), poleg teh pa še z evalvacijskimi ocenami učitelja, učiteljevo učin-
                  kovitostjo in izgorelostjo (Kim, Jörg in Klassen 2019). V pričujočem prispevku
                  smo to vrzel premostili in preučevali osebnostne dimenzije visokošolskega
                  učitelja kot dejavnike stika. Pri tem smo se naslonili na model osebnosti veli-
                  kih pet, ki velja za najustreznejši model za opisovanje strukture osebnostnih
                  lastnosti (Avsec, Kavčič in Petrič 2017), in natančen model medosebnega stika
                  Ane Bardorfer (2013), ki presega predhodne nenatančne opredelitve stika v
                  visokemšolstvuin zakateregajetudi navoljo psihometrično ustrezen merski
                  pripomoček (Bardorfer in Kavčič 2020).

                  Medosebni stik med učitelji in študenti v visokošolskem izobraževanju
                  Pri konceptualizaciji stika med učiteljem in študenti v kontekstu visokega šol-
                  stva,ki temelji nasplošnemmodelumedosebnih odnosovvzačetnih interak-
                  cijah Linde Tickle-Degnen in Rosenthala (1990) ter na obstoječih definicijah
                  in instrumentih za merjenje tega pojava v visokem šolstvu, se Ana Bardorfer


                  222
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227